8 augusti 2016

Min augustibalkong


Det är bara att konstatera, balkongen är för liten för mina blommor! Eller så har jag för mycket blommor för balkongen? Nåja, två personer får plats att sitta men mer är det inte. Nästa år ska jag i n t e ha så mycket växter.


Tacksam som få är söta Stjärnnögat Ballade Mix. Stolt är jag över att ha drivit upp plantorna själv. Konkurrerar dock med vildvinet i samma låda så jag har fått klippa ut plantorna rejält för mer ljusinsläpp. Men de är fina inomhus i bukett också!


Klematisen Summer Snow svingar sig runt räcke, tak och väggspalje och blommar fint redan första säsongen.


Tack, säger jag och är så glad över att den trivs. Hoppas den överlever vintern bara... Bosse Rappne, Slottsträdgården Ulriksdal och Äntligen hemma ni vet, har lärt mig att det är bubbelplast och gamla mattor runt krukan som gäller.


Att Minipetunian Kabloom Deep Pink blivit såhär fin är jag den första att förvånas över. Tre ynkliga och  pyttesmå plantor blev det av fröna i påsen och de var verkligen pyttiga jättelänge. Jag var på vippen att slänga hela alltet när ett under inträffade och de började växa!


Vildvinet Agneta, (efter Snäckskalsdalsgiverskan), växer och nästa år hoppas jag det kommer att täcka hela kortsidan av balkongen. Utmärkt insynsskydd! Om jag nu lyckas övervintra det, vill säga.


Ett litet smakprov med bilder från min balkong just nu. Härliga dagar har det varit här i sommar... och kommer att fortsätta vara. Jag tycker om augusti, den lite lugnare sommarmånaden. Fast idag håller jag på att blåsa bort!

Må så gott alla vänner!

Denna vecka kommer fortsättningen av min kortroman, Mötesplats 60+, publiceras i Hemmets veckotidning,  nummerr 33. Hur kommer det att gå för Lisbeth och han, Ville med de klena knäna?  Jag vet... men säger såklart inget!

13 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vilken blomsterbalkong. Härligt med slingerväxter. Gillar den klematisen. Kraaam Pia

Vardag och flärd sa...

Är övertygad om att du kommer att ha lika mycket växter på din balkong nästa år också! Och du fick din Summer snow att blomma redan i år, det fick jag första året också och den är till stor glädje.
Hoppas du har bättre väder är vi, vi har STORM!
Kramar Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Din balkong är som en saga så fin med alla växterna, rena djungeln. Jag älskar när det är så och du har ju dina gröna fingrar, du! Och gamla trasmattor och bubbelplast kan göra underverk och så stå tätt ihop, men det allra viktigaste är kanske att det absolut inte får vara blött i krukorna. Har lyssnat med sakkunskapen här hemma också. Det kommer att gå bra, man känner väl dig vid det här laget!!!
Kul med novellen, jag ska försöka få tag i tidningarna!
Ha det så gott, stor kram
Agneta

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Men du har jo bare verdens mest koselige balkong , det ser ut som en jungel av blomster og det må jo være en drøm å sitte der ute , så fint ! Hahh jeg fikk tak i Hemmets veckotidning i dag , nr. 32 og jeg skal kose meg med en kopp kaffe og novellen din nå etterpå ,og det gleder jeg meg til !!! God klem til deg .

Lena sa...

Wow, vad det blommar på din balkong! Helt underbart, men det där med mindre blommor nästa år.... ;)
Önskar dig en skön fortsättning på sommaren!
Kram Lena

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Nå har jeg lest den fine novellen din i Hemmes vt. Det kjøpte jeg i dag , men hvilken dag kommer nr. 33 ut da ? Kjempe spennende ! Klem

Meta sa...

Jättefin balkong du kan mysa på. det är fint med mycket blommor så där sen får man tränga ihop sig när man ska sitta där. <<finns det hjärterum finns det stjärterum vet du väl. Spänningen är olidlig hur ska det gå???
Ha en fin vecka
Kram Meta

Vform sa...

Åh, så vackert och romantiskt du har inrett din balkong!
Det där kan du ... med små detaljer och passande blommor får du allt att passa ihop!
NJUT ...
KRAM Vivan

lisashus sa...

Din balkong är verkligen ljuvlig! Så fint du har gjort med alla härliga växter och även övervintrade i krukor. Du lyckas säker med det! Den söta klematisen är helt ljuvlig! Den har jag funderingar på. ..! Kram
Lisa

lisashus sa...

Din balkong är verkligen ljuvlig! Så fint du har gjort med alla härliga växter och även övervintrade i krukor. Du lyckas säker med det! Den söta klematisen är helt ljuvlig! Den har jag funderingar på. ..! Kram
Lisa

Agneta Tellander sa...

Blommor kan man aldrig få för många av😊 så fint på din balkong. Bättre med många blommor även om man får trängas litet. Toppenfint! Älskar också augusti och framförallt september - underbart! Kram

Agneta Tellander sa...

Blommor kan man aldrig få för många av😊 så fint på din balkong. Bättre med många blommor även om man får trängas litet. Toppenfint! Älskar också augusti och framförallt september - underbart! Kram

Eleonora sa...

Underbart vacker är den din balkong! Liten men naggande god!! jag har litet tappat orken att pyssla på min så här efter semestern. Den enda veckan av bortovaro tog död på flera av mina plantor. Klematisen som jag skulle ha planterat - blev inte heller av. Nästa år ska jag vräka på med mycket mer blommor - det finns plats på min ganska stora balkong.

Ha det gott min vän. Kan vi ses i september? Är du hemma då? Jag hör av mig då jag bokat tågresan.

Kram kram från
Eleonora