5 oktober 2018

Belöning efter balkongstädning


Nu är balkongen städad och klar inför mötet med vintern. Det är alltid så vemodigt att klippa av de blommor man inte ska behålla, att tömma krukor och skura dem. I år sparar jag fyra röda pelargoner. De ska få vintervila i dotter Lisas källare. Tänkte ha pelargontema nästa år. När alla pinaler var uppburna på vinden belönade jag mig med en bit nybakad chokladkladdkaka.


Minns inte när jag bakade en kladdkaka senast. Jag gillar att lägga till en sked citrusmarmelad, en sort med lite bitterhet. Den gifter sig så himla bra tillsammans med chokladkakan och gräddklicken.

Tack för alla roliga kommentarer om Isas fårskinn. Jag kan meddela att än har hon inte bestämt sig. Det märkliga är att hon älskar det vita fårskinnet i korgstolen. Kanske det är färgen hon hakar upp sig på, min prinsessa?

Ha en fin helg mina vänner!

7 kommentarer:

Isas Trädgård sa...

Ser jättegott ut !
Ha det så gott !
Kram/Isa

lisashus sa...

Jag förstår att du vill behålla den fina pelargonen - så fin och sirlig!
Ja, alltid lite vemodigt att stänga till inför vintern. Håller ju också på, men samtidigt känns det lite skönt också att liksom göra plats och planera lite inför nästa härliga vår!
Fårskinnet ja! Iris tycker säkert att hon matchar bättre med dit vita!
Hon är för söt!
Den kladdkakan går inte av för hackor och citrusmarmelad till och så grädden! Mmmmm, så gott det ser ut! Det vattnas i munnen!

Önskar dej en skön fredagskväll och en skön helg!
Kramar
Lisa

Anonym sa...

Så god kladdkakan ser ut! Eva-Lotta

Vardag och flärd sa...

Citrusmarmelad till kladdkakan måste vara en perfekt kombo. Jag tycker det vill bli för mycket chokladsmak i kladdkaka så jag ska prova din idé.
Lite vemodigt är det att städa undan på hösten men jag gillar det jobbet, inte så stressigt som på våren.
Ha en fin helg!
Kramar Eva

Villa Ryttarängen sa...

Härligt när man är klar. Jag ska försöka jobba på lite idag. Fast som vanligt vet jag inte vart jag ska ha alla mina pelargoner. Räknade nyss till 20 st. Kanske jag borde bygga ett orangeri. Fniss! Kladdkaka är en av mina favoriter och gärna med mandariner till. Ha en skön helg! Kraaam Pia

Rost och rädisor sa...

Väl värt en belöning och det ser verkligen smarrigt ut!
Angående förra inlägget och skinnet så har jag haft två katter som absolut inte ville vara på fårskinnen, men nuvarande Basil har valt en fårskinnsbeklädd fåtölj som sin stol. De verkar lika olika i sin smak som vi människor.
Allt gott
/Anette

Meta sa...

Det är verkligen lite vemodigt att plocka undan inför vintern ibland önskade jag att jag hade ett hus där jag bor hela tiden och inte bara en koloni. Här är det så påtagligt när det blir höst och allt ska undan i vinterförvaring. Det är livets gång bara att hänga med.
Ha det gott i höstsolen som visst ska komma till veckan
Kram Meta