8 december 2018

Ängeln i rummet och flaggspel i fönstret


Min fina ängel har fått en mer framträdande plats till advent. Den brukar oftast få stå lite mer tillbakadragen på skåpet i sovrummet. Tycker så mycket om den.


Köpte den en gång uppe på Falu Gruvas julmarknad för många år sedan. I morgon söndag är det dags för årets marknad. Den är genuin, inget krimskrams säljs där. Nu har vi fått lite snö så i år kommer det kännas som en riktig gammaldags julmarknad och den blir säkert välbesökt.


Flaggspelet jag gjorde förra året och det hänger från grenen i köksfönstret.


Mer än så finns inte hos mig... jo, kottar, pappersstjärnor, hyacinter och amaryllisar förstås. Och en och annan kruka med granris.


"När andra ljuset glimmar
vi höra löftets ord
om Konungen som kommer
med frälsning till vår jord

Önskar er alla en fin andra advent!

5 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Så jättefin ängeln är!
I mitt minne finns fortfarande en ängel jag såg på en mässa för många år sedan. Ville så gärna köpa den, men det var en rejäl ängel, nästan en meter hög, och maken delar inte min längtan efter en ängel modell större så tyvärr beställde jag den aldrig. Ändå finns den med mig i mina tankar.
Idag är det sååååå grått och regnet smattrar mot fönstren. Tänkte jag ska pyssla och pynta för det lockar inte alls med aktivitet utomhus.
Ha en skön helg!
Kramar
Birgitta

Eva-Lotta sa...

Så fint du har det! Idag ska jag nog börja läsa Piongården. Vill suga lite på den...

pelargon sa...

Den ängeln är verkligen fin.Det bästa och finaste blir om man kan begränsa sig till bara lite julpynt. Jag vill det också.men när man har mycke och dessutom plats,så är det lätt att det kommer fram mer än vad som behövs.Men vi har rensat bort under åren.Det går ju bra att skänka.Däremot kasta bär emot.
Blommor och grönt hör ju julen till. Jag plockar nästan alltid med nån grankvist eller annat,på våra rundor.
Girlangen känner jag igen.Det gjorde jag också nåt liknande förra året. Den har hängt uppe sen dess ,på en gammal pinne,i altanfönstret.
Så enkelt....
Låter som Falu Gruvas julmarknad vore nåt för mig.Men kanske lite långt bort......Jag har tänkt åka till Apladalen i Värnamo imorgon.Där är också en mysig genuin julmarknad.Det blir nog ingen snö som förstärker stämningen,men tacksamt om det inte regnar.Nu ösregnar det.
Trevlig andra adventshelg!
Kram Margareta

lisashus sa...

Jag förstår att du tycker om den ängeln, den är verkligen jättefin och ser så genuin ut! Klart den ska ha en framträdande roll.'
Flaggspelet är verkligen fint - vilken kul idé! Ja, enkelt ska det vara och mycket naturmaterial - helt i min smak.
Det ser verkligen hemtrevligt och mysigt ut hos dej, en fin stämning helt enkelt.
Så fint med en riktig julmarknad, där det bjuds på äkta hantverk. Jag kan tänka mej att det blir julstämning där vid gruvan och med snö dessutom.
Önskar dej en fin andra advent och tackar för fina dikten!
Adventskramar
Lisa

MirandaMaräng sa...

Den ängeln förtjänar verkligen att stå i rampljuset! Jätte fin!
Härligt med lite snö. . . här bara regnar o regnar det. . .blir inte samma känsla då att gå på julmarknader
med paraply!!! :-)
Önskar dig en Trevlig 2a Advent!
Kramar