23 april 2019

Livet är härligt!


Vilken påskhelg vi fick! Sol och värme över hela landet. Och det verkar hålla i sig, tack för det.


Siri och jag har invigt balkongen flera gånger om. Hon älskar att ligga på torra jorden i sockerlådan där jag tänkt plantera röda pelargoner så småningom.


Mitt gamla olivträd tål att stå ute från och med nu. Det blir knappast så många minusgrader på nätterna längre. Pelargonerna däremot har fått komma ut på tillvänjning en stund varje dag. Då blir de vana vid solen och slipper att få röda blad.


En annan plats som passar en prinsessa är mattes stol. Det gäller att komma först!


Jag tycker om vita blommor som syns mot jorden. Sex vita penséer har jag satt ner i krukan där klematisen 'Summer snow' har övervintrat. Till min glädje ser jag små mjuka skott bryta fram i grenvecken, den är nu inne på sin fjärde sommar här. Första året vintertäckte jag krukan efter konstens alla regler, andra året glömde jag och denna vinter struntade jag i täckningen. Det går bra ändå tydligen.


Nu håller vi tummar och tassar att det inte blir något väderbakslag. Men riktigt säker kan man aldrig vara. Medan Siri spanar passar jag på att ta vilstolen, har några sidor kvar i en bra bok som jag bara måste läsa ut. Livet är härligt!

Må så gott i solen!

6 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Vilket positivt inlägg, skönt att du trivs med livet!! En bra bok, blommor omkring sig, skönt väder och så en KATT, ja vad kan man mer begära? 😀
Kram Gunilla

lisashus sa...

Vilket fantastiskt väder vi har haft, och det verkar ju som om hela landet har fått del av värmen och solen!
Ni har det verkligen ljuvligt på din balkong och nu kan ni njuta tillsammans och visst har man favoritplatser!
Så fint med dina pelargoner och penséer. Nej, man vet aldrig hur länge värmen varar, än kan det nog bli bakslag. Själv längtar jag efter regn, det är väldigt torrt i trädgården.
Tänk, att din klematis har hållit sej så fint. Jag funderar på att skaffa en jag också. Den är verkligen ljuvligt vacker med alla blommor.
Fortsätt och njut av din härliga balkong!
kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

Helt magiskt väder i påsk! Idag blåser det rejält här. Jaha, då ska jag också sätta ut mina pelargonier på tillvänjning, men inte idag när det blåser så!

Vit Hortensia sa...

Visst har det varit, och är fortfarande, heeeelt underbart väder!
Vi har hunnit, och orkat, massor när solen strålat från klarblå himmel. Det gäller ju att passa på för även om det känns som sommar är det ju inte det riktigt än.
Härligt fina dagar önskar jag dig och din fina misse där på balkongen!
KRAM Birgitta

Mamma C sa...

Det var en härlig Påsk du haft.
Ja i Sverige har vädret varit toppen har vi hört. Men här under påsken har det varit blött och ruggigt.
Kram Carin

Bettys beundran sa...

Håller med om att vita blommor syns fint. I min lilla trädgård går det mesta i vitt. Just nu är det tulpaner från cremefärgade, rosa och vita. tanken är att vi i Sverige har så ombytligt väder och då "lyser" det i trädgården ändå. Röda blommor syns ju inte på kvällen.