28 februari 2020

Ett njutbart boktips


Jag hittade en bok på rean som talade direkt till mig. Så vacker framsida med en titel som gjorde mig nyfiken. Jag förstod snart att det inte var en traditionell trädgårdsbok utan en antologi med minnen och tankar berättade av tolv av våra främsta trädgårdsskribenter.


Drömskt sinnliga bilder, som jag först trodde var illustrationer men som är foton, skickligt bearbetade av Viktor Kvant.


En fantastisk bok på alla sätt, en perfekt present till alla som är trädgårdsintresserade, ja till andra också! Att Christel Kvant varit redaktör och skribent märks väl. Jag har alltid gillat hennes trädgårdsböcker. Även hennes roman Resan till Ribston finns i min bokhylla.


Men vad betyder den märkvärdiga titeln, vad är Artemisia? Artemisia absinthium, malört... aromatisk ört med silvergråa blad. Växer snabbt till en rugge som kan behöva stödjas. Varför sällskapet har valt just det namnet förklaras i boken.


Man får mycket för de, hör och häpna, 79 kronor den kostade på rean. Här finns den.

Fredag igen. Den sista i februari... välkommen mars!

7 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Oj så fina bilder. Kul att hitta bra saker på rean. Jag läser ju knappt numera men en sådan bok skulle passa mig. Ha en mysig fredag. Kram Pia

Eva-Lotta sa...

Så fina bilder där är! Den såg jag inte på vår bokrea...

Mamma C sa...

Mycket vackra bilder och ett bra pris var det också.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken härlig och inspirerande bok så här års. Bara att bläddra bland bilderna ger ju energi till trädgårdslängtan, eller balkongen kanske för din del. Helt underbar och lite filosofisk verkar det som.
Njut av din fina bok och ha en fin fredag och helg!
kramar
Lisa

Isas Trädgård sa...

Boken ser helt magisk ut - tack för tipset !
Henrik Vallentins trädgård har jag besökt på Österlen för många år sedan en riktig het sommardag. Ett lummigt, blomstrande paradis med roliga namn och många vindlande gångar som man kunde förlora sig i. Ett härligt minne.
Ha det så gott !
Kram/Isa

MirandaMaräng sa...

Oj så vackra bilder. . .kan njutas även av oss utan trädgårdar men med drömmar!
Trevlig Helg & Tassekramar till prinsessan
Kram

Bettys beundran sa...

Underbara bilder på "sessan" Iris. Så bra hon har det hos dig. Tack för tippset om boken, nu har jag ju lovat mig själv att inte köpa böcker på bokrean men .... jag är en vuxen kvinna och bestämmer själv. Ska titta efter den i morgon när jag ska till stan = Stockholm.