21 februari 2022

Ett brev från 1938


 I mina gömmor hittade jag ett brev från min mor som hon skickat till sin 15-åriga bror 1938.

Hon gick då på Påhlmans handelsinstitut i Stockholm och var inneboende hos en "tant" i Ulvsunda. Hon berättar i brevet att i söndags var det val och då stod tanten här ute på en gata och delade ut lappar. Hon hyllar Hitler som en gud och hela hennes släkt också men hon är hemskt snäll och jag trivs fortfarande hemskt bra och mat får jag alldeles tillräckligt. Mor var 19 år då och hon hann hem till tryggheten i Torsång innan andra världskriget bröt ut 1939. Och tur att "tanten" inte påverkat henne!

På det fina fotot jag har av Haglöfsfamiljen, troligen taget 1929, står hon med sin bror Rolf mellan min mormor och morfar. Lillebror Hans var ännu inte född. Och alla är borta nu, senast Hans som hann fylla 90 år innan han dog 2020.

Det som förvånar mig mest, förutom att mor bodde inkvarterad hos en Hitlervän, var att hon satte frimärket upp och ner. Mor som var så noga! 

Konstigt också att det är jag som har brevet och inte min kusin Lena, Rolfs dotter. Kanske det blev kvar hos mormor och sen tog mor hand om det när mormor dog. Nu ska kusin Lena få det av mig för på onsdag är jag och svägerskan bjudna till henne i Torsång. Det ser jag fram emot för vi har alltid trevligt när vi träffas. Och mycket att prata om.

Hoppas ni också har nåt att se fram emot!

8 kommentarer:

chanee sa...

I think these must be useful to you.
ทีเด็ดหวยยี่กี
สูตรหวยยี่กี ruay
แทงบอล ปป คืออะไร
ขอพรท้าวเวสสุวรรณ
หนุ่มใหญ่ขับรถวัด ดวงเฮง ถูกรางวัลที่ 1
Thank you for your interest.

Villa Ryttarängen sa...

Vilket fint bevarat brev. Vacker handstil och tänk att vara inneboende hos en Hitlerälskande tant. Hua. Ja man kan verkligen undra varför frimärket kom upp och ned. Kanske hon hade lite bråttom. Eller så var det bara en rolig grej syskon i mellan. Kraaam Pia

Eva-Lotta sa...

Men det var något med frimärksspråk. Det betydde olika hur man satte frimärket. Fast det var kanske inte påkommet så tidigt.
Konstig tant hon bodde hos, vilken tur att hon inte blev hjärntvättad av henne!
Handstilen är så fin, det är inte många som skriver så fint längre. Jo, äldre människor, men inte yngre.
Ha en fin måndag!

Mamma C sa...

Tror säkert din kusin kommer bli jätteglad över detta brev som är bevarat.
Ha en fin ny vecka.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Så roligt att ha ett så gammalt brev skrivet av din unga mamma! Jag har ganska många gamla brev från vår Dalagård skrivna runt 1920 och det är så fint när det är skrivet med sirlig handstil och med gammaldags bläck, men det är ju inte riktigt samma sak som att känna den som skrivit och den det är adresserat till.
Kan det vara så att din mamma lämnade in brevet på ett postkontor för frankering och någon annan (som kanske hade lite för bråttom) satte på frimärket upp och ner?
Kram och ha en fin måndag!
Birgitta

lisashus sa...

Ett gammalt brev - som att titta in i en tidskapsel! Jag älskar gamla brev och är det dessutom ett från någon man kände eller har släktskap till, blir det ju extra intressant.
Vacker skrivstil hade de och ett vackra kort också.
Tänka sej att hon bodde hos en "Hitlervän"! Många var nog ganska aningslösa på den tiden, och kanske är det så även idag, innan man har sammanhanget och historien.
Kram
Lisa

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,
Comme vous, j'aime fouiller dans les papiers de famille (je fais des recherches généalogiques) et j'ai aussi en ma possession de très vieilles lettres manuscrites écrites au milieu de XIXème siècle.
Quelques fois, on lit des choses plus ou moins secrètes et que nous n'aimons pas apprendre.
Passez une bonne journée (ici très ventée et pluvieuse)

Prenez soin de vous.

Rosor och ruiner sa...

Vilket fint brev, och så vacker handstil! Känns som de flesta då hade en liknande handstil, ja det var väl på schemat att lära sig att skriva så, nu har alla olika sorters handstilar. Och så "Herr" till sin 15-åriga bror, men sen kommer "Hej på dej brorsan" som hon skriver i inledningen! ;) Visst är det något speciellt att se det skrivna ordet från ens nära, som inte längre finns med oss.

Kram Gunilla