14 mars 2022

Hjälper lite fjäsk tro?


Ni som hängt med mig här på bloggen minns kanske mitt gamla olivträd? Så här såg det ut för två år sen då det fyllde 24 år. När jag köpte det 1996 var det knappt två decimeter högt. I med och motgångar, åtskilliga flyttar och i olika fönster har det hängt med och alltid varit fint. Så stolt jag varit över det! Men förra året hände nånting. Och i vinter har det för första gången tappat alla sina blad. Och inga nya kan anas. Det ser verkligen stendött ut.


Nu har jag beskurit det radikalt, låtit det dra i vattenbad och planterat om det. Roten var så grov att den inte gick att beskära med sekatör utan jag blev tvungen att använda såg för att få bort bitar!


Nu står det bakom gardinen och skäms. Jag fjäskade och knöt ett band runt stammen för jag tyckte så synd om det. Men jag befarar att dess tid är förbi. Det har glatt mig under så många år och jag trodde faktiskt att det skulle bli riktigt, riktigt gammalt.


Det var en gång ett olivträd... Suck. 

En god ny vecka önskar jag er.

6 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ja du det ser lite dystert ut. fast man vet aldrig. Mitt citronträd tappade alla blad och såg typ ut sådär. Nu är det jättefint igen. Hoppas Hoppas! Kraaam Pia

Eva-Lotta sa...

Så som du pysslar om det så repar det sig säkert! Håller tummarna för det!

lisashus sa...

Så tråkigt om ditt fina olivträd gett upp! Du har verkligen varit så stolt och glad över detta och pysslat om det hela tiden. Man undrar ju vad som hänt. Kanske, kanske att det ändå kommer nya fräscha blad. Hoppas, hoppas!
Tusen tack för fin och inkännande kommentar hos mej!
Kramar
Lisa

Mamma C sa...

Har du tur så kommer det kanske något nytt på det.
Du får prata med det lite varje dag 😉.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Men oj så tråkigt det skulle vara om det gett upp! Jag håller tummen för att det kommer att ta sig!
Kram Gunilla

Isas Trädgård sa...

Hej Eva-Mari !
Så tråkigt med ditt fina olivträd - håller tummarna för att det skall klara sig efter din kärleksfulla behandling !
Har beundrat det i många år på bloggen för jag lyckas aldrig få mina att överleva en endaste vinter.
Ha det så gott !
Kram/Isa