12 juli 2022

Det blev... en kudde!


 Helt plötsligt har jag en ny kudde i soffan! En mjuk och lurvig historia. Det gick till så här...

I fredags for jag iväg på utflykt med två av döttrarna. Vi skulle bland annat besöka Växbo lin, linneväveriet utanför Bollnäs, en repris på resan dit vi gjorde förra året. I år köpte jag flera påsar med sniljor. Det vill säga de bortskurna kanterna på linnetyget som vävs i vävstolarna. Sniljor köps oftast till mattvävar och används som lurviga inslag i trasmattor. Men eftersom jag inte har nån vävstol så hade jag andra planer för mina.

Jag tänkte virka en badrumsmatta. Men jag hade inte en så grov virknål så jag försökte mig på ett annat sätt. Jag använde fingrarna som virknål. Det gick jättebra och var så roligt, snabbt gick det också.


Nu blev det ingen matta, jag var inte så noga med kanterna, egentligen började jag ju bara på prov men sen gick det inte att sluta! Ser lite ut som en linnerya tycker jag.

Det fick bli till en kudde istället. Passade precis som nya kläder över en gammal kudde. Så kan det gå!

Ytterligare två påsar med sniljor har jag, bland annat detta med en blå tråd i. Kanske blir det en badrumsmatta ändå?

Så måste jag visa vad jag hittade...

... när jag tog cykeln och kollade mitt svampställe. Mina första för i år... vilken lycka!

Önskar er en fin dag, kanske en tur i svampskogen?

7 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vilken fin kudde du virkat. Passar ju jättebra där i soffan. Att hitta kantareller är ju underbart. Undrar om det finns några här i krokarna. Kraaam Pia

Mamma C sa...

Så snygg den blev din kudde som du handvirkat 🤔 om man nu säger så.
Vi fick bild av vår son igår som också hade hittat sommarkantareller. Så de skulle ha svampmacka till kvällsmat. Det vattnas lite i munnen när man ser din bild med.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Men du är väl för kreativ du! Blev ju en jättefin kudde! Aldrig hört talas om sniljor, än mindre sett något alster av det, men kanske som du säger, i trasmattor förstås.

Ha en skön vecka!
Kram Gunilla

lisashus sa...

Vilken jättefin kudde det blev! Du är verkligen en riktig "hittepåmänniska" och är så kreativ! Har aldrig hört talas om sniljor. Spännande att se vad du hittar på med resten!
Underbart med kantareller! Har också hittat några små, nästan som knappnålshuvuden, men de växer ju. Så härligt med de allra första! Antar att du gjorde något riktigt gott av dessa första!
Kram
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Snygg kudde och sköna/goda kantareller! Så himla härligt!!!
Sommarkram från Titti

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Il fallait y penser : créer quelque chose avec des chutes de lin provenant de l'usine de tissage. C'est original.

Oh vous avez trouvé des giroles (chanterelles). Pour moi, ce sont les meilleurs champignons au monde !

Belle journée

Hélène
http://helleyn.blogspot.com

Vit Hortensia sa...

Åh så fin kudde, och vilket härligt virkmaterial!
Frågade precis maken om han sett några kantareller på sina skogsturer, och jo det hade han, men de var fortfarande väldigt små så de får stå och växa till sig. Mums för stekta kantareller på knäckemacka!
Må så gott! KRAM
Birgitta