1 mars 2023

Iskall sol och fejkkvist


Ibland tar jag till den här kvisten när jag inte har nåt annat att sätta på bordet. En fejkkvist.

Ganska så verklighetstrogen. Nog för att jag föredrar äkta vara. Äkta vara däremot...

... är denna isländska spänningsroman, Iskall sol. Har alltid gillat isländska deckarförfattare. Arnaldur Indridason, Ragnar Jonasson, Yrsa Sigurdardottir... Tycker om deras avskalade berättelser, lika karga och ensliga som det ödsliga land de utspelar sig i. Alla vackra namn på karaktärer och platser. Nu har jag hittat en för mig ny förmåga, Lilja Sigurdardottir. Iskall sol är den första boken i hennes nya, beroendeframkallande Arora-serie.


Som det står på baksidan... En mörk, oförutsägbar thriller, en blivande klassiker. Håller med. Ser fram emot fortsättningen.

Första mars idag. Hurra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för boktips. Gillar också isländska böcker.
Ha en fin onsdag! Eval8

Mamma C sa...

Den där boken lät väldigt bra.
Din fejkkvist såg väldigt verklig ut.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin

lisashus sa...

Fejkkvisten gör sej ju bra och hade du inte sagt något hade jag trott att den var äkta.
Vilken spännande bok och så vackra namn de har på Island!
Så härligt med en bok man bara längtar efter att få fortsätta!
Den verkar oerhört spännande!
Underbart med första mars! Soligt och nästan snöfritt här!
Ha en fin marsvecka!
Kramar
Lisa