6 oktober 2023

Att förbereda


Nu har jag fäst alla trådar. Mormorsrutorna är klara för att sys ihop. Jag virkar inte utan syr ihop dem. Tycker det blir finare helt enkelt. 

Tänkte visa mitt förfaringssätt som jag tycker gör det hela enklare. Kanske kan det underlätta för nån.

Först mäter jag ut storleken med tejp. Måttet vet jag eftersom varje ruta är 8 cm och jag tänker mig 12 på bredden och 19 på längden. Så börjar jag fördela dem så att färgerna blir någorlunda spridda.

Här har jag placerat ut alla efter diverse justeringar. Så får det bli. Är ju lite petig och vill ha en viss mönsterharmoni. Iris följer arbetet och ser till att det går rätt till.

Så plockar jag ihop dem i högar om 9 rutor i varje. Plockar från vänster till höger och kommer sy ihop dem i den ordningen så jag behåller placeringen jag bestämt tidigare.


Märker med alfabetet efter att ha ritat ett schema där varje kvadrat motsvarar 9 rutor. Syr först ihop de 9 i hög A. Fortsätter sen med B, C... och när jag sytt ihop alla 24 högarna så har jag alltså 24 större rutor. Då är de mycket enklare att handskas med och sy ihop. Hoppas ni fattar hur jag menar.

Men någon hopsyning blir det inte på ett tag. Blev så trött på dem så jag la alltihop i en äppellåda och stoppade in i garderoben. Men nu är det ju förberett och jag behöver inte tänka så mycket sen, bara sy. Sen fattas bara en virkad kant runt hela mormorsfilten. Och kanske en och annan tofs i hörnen. Men det tar vi en annan gång... fortsättning följer.

Om du vill se mormorsfilten i gröna nyanser jag virkade för några år sen så klicka här.

Önskar er alla en fin helg. Kram!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra sätt, det känns välplanerat. Den blir säkert fin när du tar fram den ur garderoben!
Trevlig fredag! Eval8

Anonym sa...

Kära nån. Vilket jobb du lägger ner. Bekänner att här blir det lite fort och fel ibland..
Här öser regnet ner och vi har en del arbete kvar i trädgården och inglasade uterummet. Dahlior mm ska in.
Önskar dig en riktigt trevlig helg.
Kram Anki

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Quel boulot ! très ingénieuse votre manière de faire pour assembler vos carrés de couleurs. Lorsque l'on fait trop d'une chose, on s'en lasse. Il vaut mieux laisser l'ouvrage et le reprendre plus tard avec une nouvelle motivation.

Passez un bon weekend !
Kram
Hélène

Mamma C sa...

Men vilken genialisk idé du visar upp. Så smart, så den ska jag komma ihåg om jag gör en filt.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Vad smart att göra så, och när lusten faller på, är det bara att börja sy! Och vilken bra kontrollant du har, hon ser ju också att det är en filt som kommer att passa henne perfekt, så bra färgmatchat till henne!

Kram Gunilla

Vit Hortensia sa...

Åh det syns ju redan hur fint det kommer att bli! men jag förstår att många såna där mormorsrutor kanske aldrig kommer längre än till högar i en låda. Det är roligt att virka, jättetråkigt att fästa garnändar och vilket jobb att lägga ut i harmonisk blandning, sy ihop och kanta. Fast jag är övertygad om att dina mormorsrutor snart ligger som en färdig filt på din säng :-)
Kram och ha en härligt fin fredag!
Birgitta

lisashus sa...

Vilket jättejobb du gör men säkert kul också! Så läckert med alla färger.
Mycket smart tillvägagångssätt också att placera ut dem och sedan märka i högar! Jo, jag förstår precis! Bra att du har någon som synar av också. :)
Förstår också att du vill vänta med resten, det skulle nog jag också ha gjort. Nu har du ju gjort det värsta jobbet (kan jag tänka mej).
Så roligt att du ville dela med dej! En dag kanske jag också tar mej i kragen och virkar mormorsrutor. Det verkar ju jättekul och kanske rent av överkomligt för mej.
Fin fredagskväll och helg önskar jag dej!
Kramar
Lisa

Mycket annat & lite betong sa...

Så vackra färger, lugna och harmoniska. Det blir jättefint!
Kram Agneta

HWIT BLOGG sa...

Vilket fantastiskt hantverk och det kommer att bli en fantastisk filt!
Ha en skön söndag nu...
Kram Titti