22 februari 2024

Pelargonerna från källaren


Trodde väl aldrig att de fem pelargonkrukorna som stått i källaren helt utan vatten hela vintern skulle överleva. Nu har jag efter att ha stålsatt mig slängt tre av de klenaste. Behöll bara några skott. De två stora och mest livskraftiga krukorna beskar jag och nu har de fått ny jord... men bara ovanifrån. 

Samtliga är Mårbackor och de ska ut på balkongen sen. 

Hade en påse gulorange Svartöga från förra året som jag aldrig sådde då. Jag flyttade ju mitt i sommaren och köpte därför en färdig planta med vita blommor. Den trivdes inte riktigt och jag bestämde att Svartöga skulle jag inte ha igen. Jaha, vad har jag gjort? Sått dem naturligtvis och såklart grodde de snabbt. Om alla tio frön tar sig så kan jag ju alltid ge bort några till döttrarna tänker jag. 

Nog är det härligt med lite fräscht grönt på fönsterbänken. Jag längtar efter att greja på balkongen. Har faktiskt beställt nya korgstolar. De gamla har gjort sitt efter att ha varit i tjänst både inne och ute i mer än tjugo år. Tänk att vi strax är inne i mars!

Ha det gott och njut av att det blir ljusare för varje dag.

8 kommentarer:

lisashus sa...

Vilken härlig känsla att pyssla med pelargonerna och så fina de ser ut. Hoppas att de trivs i sin nya miljö, men det gör de säkert.
Har själv klippt ner mina och snyggat till dem på torpet, bara ny jord som fattas. Mårbacka här också - finast!
Din Svartöga kanske trivs om den får börja från början s.a.s. Gör ett försök vetja!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Härligt att få börja vårpyssla med sina blommor.
Och kul att snart få sätta igång på din nya balkong med.
Ha en fin torsdag.
Kram Carin

MirandaMaräng sa...

Verkar som om alla har lyckats få sina pelargonier att överleva vintern. . .utom jag! Mina ser inte så levande ut längre. . .när de plockade in från
balkongen. . .så det blir nog att köpa nya Mårbacka (som också är mina favoriter)!
Ha en fin torsdag!
Kram

Vit Hortensia sa...

Vilka fint övervintrade pelargoner!
Min enda pelargon hade bara blad kvar i topparna så jag klippte den hårt, men annars verkar den ha klarat sig bra i källaren i stan.
Så svårt att kasta växter som ändå lever! Förstår att du fick stålsätta dig för tar man skott blir ju pelargonerna bara fler och fler och man kanske inte bara vill ha pelargoner på balkongen :-)
Det verkar vara livskraftiga frön från din påse. Så roligt att se de första små hjärtbladen veckla ut sig!
Kram
Birgitta

Anonym sa...

Mina är helt mjuka, så de är nog döda😟så besviken att jag misslyckades denna vinter också. Dina är fina! Eval8

Barwitzki sa...

Det är underbart när något sådant här ser ut ur jorden... och så vackert det är när pelargonerna blommar... väntan bär också med sig en härlig känsla av förväntan.
Här blommar snödroppar och vinterakoniter med sina gula blommor. Och det dröjer inte länge innan krokusarna blommar, även om det fortfarande är februari.
Det är underbart när våren kommer.
Många hälsningar från Viola

HWIT BLOGG sa...

Ja nu får man äntligen pyssla om blommorna igen! Och lite grönt på fönsterbrädan känns alltid bra :)
Kram från Titti

Anonym sa...

Underbart med Mårbacka
Eleonora