13 februari 2024

Pizzasug... och en fråga


Pizzasuget slog till med full kraft i söndags. Hade så lägligt en rulle färdig pizzadeg, annars hade det nog inte blivit någon. Tog halva och frös ner resten. Gillar att bottna med creme fraiche i stället för tomatsås. Tog sedan det som fanns i kylskåpet (rökt skinka, rödlök, oliver, ost, basilika och oregano). Hade inga tomater med klickade i stället på lite sweetchilisås för sötma. Den blev godare än vilken köpepizza som helst.

Ni ser ju! Mums. 

Så har jag en fråga. 

Ni som har egna bloggar... vad använder ni er av för bildredigeringsprogram? Jag har alltid använt Photoshop av gammal vana men eftersom licensen går ut så tänker jag att det säkert finns utmärkta och enkla gratisprogram som funkar lika bra om man nu bara använder bilderna till bloggen. Skriv gärna en kommentar eller skicka ett mejl. Skulle bli så glad över förslag. 

Idag har vi i huset haft brandgenomgång och lärt oss hur vi ska agera vid ett brandtillbud. Det var så givande! Nu kan vi känna oss tryggare. Här berättade jag om det som hände en natt för inte så länge sedan.

Önskar er en fin Alla hjärtans dag i morgon. Ni finns alla i mitt hjärta! 

10 kommentarer:

Anonym sa...

Photoscape och GIMP är bra. Vad gör du med bilderna menar du?
Jag bloggar ju mest från mobilen, så har använt Snapchat till namn, men nu gör jag inte det.
Hemmagjord pizza är så gott!!!

Anonym sa...

Det var jag! Eval8

lisashus sa...

Din pizza ser riktigt läcker ut och jag gör som du - gör pizza bianco istället för denna tomatsås. Härligt när man kan få till det utan för stora åthävor.
Mitt bildredigeringsprogram är knepigt numera sedan det inte går med det gratisprogram jag använde tidigare. Försöker använda datorns eget program, men det går väl sådär - väldigt begränsat. Hoppas att du hittar något bra. Du kan väl informera i så fall.
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Den bästa pizzan är den egengjorda tycker jag med. Din såg verkligen jättegod ut.
Jag har Photoscape och när jag laddade ner det för flera år sedan så var det gratisprogram. Ett enkelt och bra program tycker jag.
Kram Carin

Villa Ryttarängen sa...

Hemmapizza är ju så gott. Man tar det man gillar och toppar med. Jag använder Picasa 3 tycker det funkar bra. Tycke det är svårt med Photoshop är inte alls hemma med det. maken som ju jobbat som fotograf använder såklart den. Jag är inte så kräsen ska ju inte försörja mig på bilderna eller bloggen. Kraaam Pia

Vit Hortensia sa...

Dina pizza bitar ser verkligen goda ut! Hos oss gör vi pizza på Libabröd, också supergott! Min favorit är tomatsås, salami, färska champinjoner, oliver, ananas och riven mozzarella. 5 minuter i ugnen och sen toppa med cocktailtomater, ruccola och vitlökssås :-)
Jag har inget externt redigeringsprogram utan använder det som finns på min Mac. Säkert inget för den kräsne, men fungerar bra för mig :-)
Skickar en stor varm kram och önskar dig en vacker Alla Hjärtans Dag!
Birgitta

Isas Trädgård sa...

Hej Ewa-Mari !
Hemmapizza är den godaste av dom alla !
Jag använder mig av Picasa 3 och det har funkat jättebra genom alla år jag bloggat. Smidigt och enkelt att redigera, ljusa upp eller skapa collage.
Ha det så gott !
Kram/Isa

Fra det lille røde huset.. sa...

Dette såg virkelig godt ut!
Jeg bruker et gammelt redigeringsprogram som heter Photo Filtre 7, - mulig 7 tallet betyr den 7-ende versjonen.
Koselig å titte inn til deg <3

Inger G.

Rosor och ruiner sa...

Jag använder Photoscape, tycker det är enkelt och bra, och gratis!

Kramar och hjärtan!
Gunilla

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Votre pizza a l'air délicieuse. je dois essayer votre recette avec de la crème fraîche au lieu de la sauce tomate. Les pizzas maison sont bien meilleures n'est-ce-pas ?

J'utilise Photoshop, une version que j'ai achetée il y a au moins 12 ou 13 ans. Je n'ai jamais acheté les mises à jour car cette version me suffit pour retoucher ou redimensionner mes photos.

Kram
Hélène