16 februari 2024

Vår fina samlingssal


Jag måste bara visa några bilder från vår fina samlingslokal. För den som inte vet så bor jag i en lägenhet i ett så kallat 65+boende, ett femvåningshus i centrum som heter Björken. Vi som bor här har tillgång till en så fräsch och relativt nyinredd stor lokal där det finns plats för 50 personer samtidigt.


När man kommer in möts man av två grupper öronlappsfåtöljer med tillhörande soffa. Kuddar för ryggen och blommor på borden.


Längs fönsterväggen finns bord och stolar...


Ni ser ju, här får många plats. Vi som bor här får boka lokalen utan kostnad när vi ska ha ett rejält kalas eller annan sammankomst av något slag. Fullt utrustat kök med porslin för dukning till 50 personer finns.


Och så håller vi på att bygga upp ett litet bibliotek där man kan låna med sig en bok om man har lust.


Eller kanske slå sig ner här en stund? Två gånger i veckan brukar vi som har lust träffas här och fika tillsammans och så spelar vi canasta på tisdagseftermiddagen. Till jul och nyår har vi haft fest och det är så trivsamt med en god gemenskap.

Jag är så glad över att jag bor i min drömmars lägenhet i detta hus och fått förmånen att lära känna så många trevliga människor. Och precis nu ser jag hundratals Sidensvansar ha kalas på äpplena i äppelträdet utanför mitt fönster. Det känns som om jag sitter mitt bland dem!

Önskar er alla en fin helg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla bra 😊 förstår mycket väl att du trivs där.
Önskar dig en fin helg nu!

Anonym sa...

Det var ja! Eval8

lisashus sa...

Jag kan verkligen tro att du trivs med allt som du beskriver! Så härligt att ni kan ses och att ni har så fin samlingslokal som är inbjudande till fina möten.
Jag jämför lite med lokalen här, men den är verkligen inte så inbjudande. Här ser man fint man kan göra.
Så glad för din skull och att du äntligen fick ditt drömboende!
Kram och trevlig helg!
Lisa

Mamma C sa...

Verkligen en fin lokal som ni har tillgång till och även får låna.
Du har verkligen ett drömboende. Och där ser man med att drömmar kan slå in om man har tur.
Ha en fin fredag.
Kram Carin

Villa Ryttarängen sa...

Jättefin lokal och trevligt möblerat ser mysigt ut. Så bra att ha tillgång till den. Kraaam Pia

MirandaMaräng sa...

Så praktiskt med en gemensam lokal där ni kan samlas och ha stora fester! Ser jätte fint ut och förstår att du trivs! :-)
Ha en fin helg!
Kram

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Quel lieu accueillant ! ces fauteuils invitent à la conversation autour d'une tasse de thé ou de café. $
Vous habitez dans un immeuble dédié aux séniors avec des commodités et du confort tout en restant indépendante dans votre appartement.
Je ne sais pas si en France nous avons ce genre d'endroits, c'est-à-dire des résidences "spécial seniors" offrant de telles facilités. Si elles existent elles doivent être très coûteuses, pas à la portée de tout le monde.

Je comprends que vous soyez ravie de vivre dans un tel endroit avec la possibilité d'avoir une vie sociale, de l'espace et du confort.

Je vous souhaite un beau weekend.
Kram
Hélène

Vit Hortensia sa...

Så himla roligt att du äntligen har en lägenhet precis där du ville bo med så fin samlingslokal, god gemenskap, sidensvansar och allt! Ser så inbjudande ut på dina bilder med enhetlig och genomtänkt möblering. Perfekt på alla sätt och vis!
Ha en riktigt mysig helg! Kramar
Birgitta