31 maj 2017

Ett boktips utöver det vanliga


Den här boken fängslade mig från allra första sidan. Expeditionen. Min kärlekshistoria. En helt annorlunda bok än de jag brukar läsa. Om inte en av döttrarna hade läst den i sin bokcirkel och tipsat mig, hade jag aldrig hittat den. Den står i hylla Ns på biblioteket. Det vill säga den hylla som innehåller Geografi. Och i det här fallet Nordpolsområdet.

Hur som helst... läkaren och författaren Bea Uusma skriver om hur hon letar efter sanningen om ingenjör Andrées polarexpedition 1897. Hon gräver i arkiv, reser till Arktis och Nordpolen, träffar efterlevande, rättsläkare, osteologer, kriminaltekniker och brottsplatsutredare och söker svar i laboratorieprov, packlistor och i det enda som finns kvar av Andrée själv. Hon har blivit helt besatt av att försöka ta reda på vad som egentligen hände.


Hon beskriver parallellt expeditionens vedermödor och sina egna i jakten på att försöka få reda på hur och varför de dog. Både fakta genom de funna dagböckerna och hennes egna teorier.


 Den är som en deckare, otroligt spännande.


Boken innehåller också mycket bilder och illustrationer. Som bilden ovan... bara att få veta att polarisen minsann inte alls är vit som man gärna tror, nej, den har beroende på ljuset så många färger.

Och när jag kommer till sidan 283 gråter jag. För det är en kärlekshistoria. I dubbel bemärkelse. Boken har bara ett fel... den är för stor och tung för att läsa i sängen!

Ha det fint och gå nu till bibblan och låna Expeditionen innan någon annan hinner före! I morgon börjar juni, kan ni fatta?

9 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Tack för tips! Jag har faktiskt sett titel och författarens namn någonstans men var då inte intresserad, men så du lägger fram den blir jag riktigt nyfiken. När jag läser böcker är det för mig viktigt hur den skrivs, kanske viktigare än handlingen och den sidan du visar tilltalar mig så .... tack för tipset.
Idag ösregn här och det är skönt!
Kramar Eva

Villa Ryttarängen sa...

Låter som en spännande bok. Tyvärr så har min läslust inte infunnit sig. Jag hoppas den kommer på semestern.Ha en fin dag. Kraaam Pia

Eva-Lotta sa...

Det ger lite extra guldkant när man hittar en bok man inte vet om! Och att den dessutom är så bra!

House and Garden by Bia sa...

Ja tänk i morgon är det juni....undrar hur sommaren kommer att bli här i norden ?...vi har visserligen sol idag men bara 13 grader, brrr !
Tack för boktipset....själv läser jag mest livsåskådningsböcker, men förr läste jag mycket romaner ;))
Kram bia

Rosor och ruiner sa...

Ja, den låter bra, jag gillar ju biografier eller böcker med verklighetsanknytning, så den skall jag kolla efter!
Vilken mysig morsdag du verkar ha haft! Hon bor fint din dotter!

Och här njuter jag ännu av regnet, även om det inte spöar ner precis.... men jag håller tummarna för att det kommer mycket! Ja, jag hoppas vi verkligen får så vi "tiger! ;)

Kram Gunilla

lisashus sa...

Den boken låter ju spännande och originell och expeditionen har man ju hört talas om och kan bara låta fantasin skena iväg, eftersom man ju inte riktigt vet hur alltsammans gick till.
Tackar för tipset! Jag ska absolut fråga efter den!
Själv har jag snöat in på Moa Martinsson, eftersom min kör har fått förfrågan om att vara med i en dokumentärfilm om henne, och tankarna snurrar här och jag har sträckläst flera böcker i helgen som gick och flera blir det!
Jag bor ju nästan i Moas stad och nedanför hennes staty sjunger min Damkör varje nyårsafton i Industrilandskapet! Ja, så mycket spännande öden det finns att ta del av och ibland är det skönt att fly lite, med tanke på hur världen ser ut idag!

Önskar dej sköna majdagar framöver! Det ska visst bli soligt i helgen!
Kramar
Lisa

ellan sa...

Den där boken har jag faktiskt hört talas om och tänkt att jag ska läsa. Tack för påminnelsen!
Hoppas allt är riktigt bra med dig och att du har en fin sista maj!
/E

Mycket annat & lite betong sa...

Det låter som en bra och spännande bok. Har ju sett på tv om expeditionen och även sett Troells film (min svärfar spelade Oscar ll). Man skulle vilja veta på riktigt vad som hände...
Så söt balkongängel du fick, trodde först att den var gjord av dig.
Vilken härlig utsikt din dotter har. Vi väntar fortfarande på fåren som ska gå i skogen bakom vårt hus.
Tack för din kommentar!

Kram Agneta

FREEDOMtravel sa...

Den har jag också läst. Fascinerande!