28 februari 2018

Bokhyllor på ny plats


När jag flyttade hit för tre år sen så tänkte jag ha bokhyllorna på den här korta väggen mot sovrummet. Det som stjälpte det hela då...


... var den här stora fula luftventilen, så korkat placerad på väggen. Jag var inne på väggskenor och hyllplan med konsoler men det kostar mer än det smakar. Dessutom är väggen i betong, jag hade inte kunnat borra själv. Helst hade jag velat platsbygga en bokhylla men det skulle bli alltför kostsamt.


Det gick tre år och två bokhylleflyttar innan jag kom på hur jag skulle göra. Jag skaffade cd-hyllan Gnedby à 199:- från Ikea som ju matchar mina Billy. Med centimetrarna på min sida gick det som jag ville och hela väggen kunde täckas. Och eftersom cd-hyllan bara är 17 cm djup så fick ventilen med sin funktion god plats bakom.


Mina bokhyllor innehåller inte bara böcker. I min ungdom började jag samla munblåst glas, främst av glaskonstnärinnan Åsa Brandt. Här kan du se mer av den samlingen.


Nu har jag också annat att vila ögonen på... gulliga och mjuka Iris, kolla pälsen! Iris och jag har kommit en bra bit på vårt nya liv tillsammans. Hon har bara varit här drygt en vecka men jag tror det kommer att gå bra.

Iris hälsar och mjauar ett tack för alla fina kommentarer hon får av er. Må så gott i bistra vinterkylan!

8 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Smart lösning! Har det gått tre år sen du flyttade????

Rosor och ruiner sa...

Smart lösning, du kan du! Och Iris är förtjusande fin!

Kram!

Meta sa...

Ja du det gäller att grunna och testa tills man blir nöjd. Det blev jättebra och så söt lilla damen är. det där med falukorv det är viktigt. Den ska va god och inte smaka fett. Inte lätt att få tag på just den rätta.
Ha det nu bra bland alla isvindar och snö
Kram Meta

Vardag och flärd sa...

Vackra Iris!
Du är så duktig på att få till det bra och det blev så snyggt med cd-hyllan emellan, den bryter av de långa linjerna så bra.
Hoppas du och Iris har det bra i vinterkylan!
Kramar Eva

Lena sa...

Perfekt lösning på problemet!!! Gillar verkligen din snygga matta. Ser så varmt och ombonat ut!
Må så gott i vinterkylan!
Kram Lena

lisashus sa...

Vilken strålande lösning det blev! Ja, ibland kan det ta lite tid innan man kommer på så smarta saker. Gjorde en liknande grej med en byrå här, som jag plötsligt fick plats med i arbetsrummet. Då hade jag säkert bott här ett par år. Det kan ta sin tid, innan poletten trillar ner. Det ser ju jättesnyggt och ombonat ut med hyllorna där och CD-hyllan passar ju perfekt in.

Åh, lilla Iris, vilken sötnos hon är och jag kan tro att ni har utbyte av varandra! Hon ser verkligen ut att ha funnit sej till rätta.

Önskar dej/er allt gott i vinterkylan, som verkar vara på topp nu.
Kramar
Lisa

MirandaMaräng sa...

Vilken bra idé. . .!!! Och så snyggt det blev med bokhylleväggen!!! Nu tänker man ju inte alls på ventilen där bakom!
Lilla söta Iris. . .vilken pälsboll!!! :-)
Trevlig Helg
Kram

House and Garden by Bia sa...

Tycker det ser mysigt ut hos dig ;))...apropå vårt torp. Vi har nog haft funderingar på att bo där permanent, men då måste vi göra om lite och bygga ut. Men vi har så många olika funderingar på boende så vi får se hur det blir i framtiden ;))...ha en fin helg !
Kram bia