10 februari 2019

Mat man närapå glömt


Eftersom jag hade en bit av ett vitkålshuvud liggande fick jag för mig att koka kålsoppa. En soppa som mor ofta gjorde i min barndom. Då kanske det inte var en favorit, men den jag kokade häromdagen ... hjälp så himla god! Inget recept hade jag och inget kött att koka den på som mor gjorde men den blev supergod ändå.

Jag gjorde såhär.

Stekte tärnad vitkål i smör i en kastrull tillsammans med lite sirap, några hela kryddpepparkorn och en nypa salt. När kålen hade fått lite färg hällde jag på vatten så kålen nästan täcktes och slog i en skvätt kalvfond. Smakade av och lät det puttra i en timme. Skar i några prinskorvar och lät dem puttra med de sista minuterna.

Så god och så billig vintermat. Prova, om du tycker om vitkål som jag.

Ha det gott.

5 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja, det var jättelänge sedan som jag åt det men så gott det är.
Kram Carin

Eva-Lotta sa...

Soppa överhuvudtaget är väldigt gott!

lisashus sa...

Riktigt gott och bra vintermat! Soppar är alltid gott dessutom och passar så bra nu.
Det ser verkligen smaskigt ut!
Bra påminnelse!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Mums med kålsoppa.....och varianterna på tillagning är nog lika många som personerna som lagar den :-)
Tack för förra inläggets boktips! Står numera på min lista för "böcker att leta efter på loppis". Ännu en anledning att slinka in på sådana när jag har möjligheten :-)
Ha det så bra!
Kram Birgitta

MirandaMaräng sa...

Har nog inte ätit den sedan skoltiden. . . .säkert gott när snön yr o vindarna viner o man vill äta något värmande! :-)
Ha det så bra!
Kram