5 juli 2019

En kik på balkongen - 5 juli


Tänkte visa hur balkongen ser ut i början av juli. Det värsta är att det är så svårt att fota den, dels att den ligger i söder och det betyder motljus, dels att den bara är drygt tre kvadrat. Inte kan jag hänga ut över räcket heller, där sätter Iris kattnät stopp. Men håll tillgodo... så här ser det ut just nu.


Med dörren öppen från köket så har jag nära till kryddkorgen med de örter jag använder mest, basilika, rosmarin, timjan och gräslök. Men just nu är gräslöken helt avklippt, mycket matjesill kräver sin lök. Ljusslingan är solcellsdriven och lyser fint, men sent, nu när nätterna är ljusa.


Jag hoppas mycket på vildvinet jag fick sticklingar av från bästa väninnan. Hennes balkong är helt inklädd, jag vill också ha rankor i taket nästa år!


Här är en av  mina favoritblommor. Ser ut som vit Petunia på bilden men det är...


 ... Verbena. Så tacksam! När förra årets hetta tog orken av de flesta balkongblommor var hon den som klarade sig bäst.


Pelargonhörnet. En röd har fått hoppa upp med sin kruka och trängas med klematisen Summer snow. Tänkte plantera ner den tillsammans med klematisen men efter fyra år har hon nu fyllt hela krukan med rötter så ingen plats fanns kvar. Hur ska det gå? Hon fick två nävar ny jord i våras, mer fick inte plats, och nu får hon näring vid varannan vattning. Tycker hon är lite klenare i år så hon hänger kanske inte med så länge till? Men så är det... inget är beständigt.


Men pelargonerna trivs i solen. Här en vanlig rosa zonalepelargon...


... och här en Pensépelargon. Den har blommat oavbrutet sen jag köpte den i april. Den är självsanerande, inget överblommat behöver plockas. Helt klart en favorit.

Ja, så ser min balkong ut i början av juli. Tänkte dokumentera samma tid varje månad som jag gjorde förra året.

I veckan har jag varit ute på roligheter och så har yngsta barnbarnen varit här och vi har haft högläsning och spelat spel. Så roligt det var med ett gammalt hederligt, Mouse Trap... musfällan. Även gamla spel står sig genom åren!

Hoppas lagomvärmen återvänder snart. Ha det fint under tiden!

7 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Vilken oas du har! Så fantastiskt fint :)

lisashus sa...

Din balkong är verkligen helt underbar, trots den lilla ytan så har du ändå lyckats få in dina ljuvliga favoritväxter! Pensépelargonen är otroligt söt och vacker, och din Summer Snow har inspirerat mej att köpa en och den växer och frodas nu och klättrar för fullt på min uteplats på torpet. Så glad för den!

Roligt med barnbarnsbesök och att få umgås med de yngsta - så berikande!
Ja, hoppas att lagomvärmen återvänder, för nu är det för ruggigt kallt och sååååå blåsigt!
kram
Lisa

Mamma C sa...

En lummig och vacker balkong fast det är en liten yta.
Ha en skön och bra fredag.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Den pelargonen skall jag försöka att komma ihåg, den var ju både söt och självsanerande, perfekt ju!

Så mysigt och ombonat som vanligt på din balkong! Hur mycket blommor kan man få plats med egentligen ;)

Kram Gunilla

Vit Hortensia sa...

Så mysigt du har det! Minns balkongen maken o jag hade innan vi blev med hus. Mycket mindre än din yta men full av blommor. Det gick liksom inte att låta bli att fylla den med grönska och blomprakt :-)
Fina dagar önskar jag dig!
Kram Birgitta

Maggan sa...

Så fint och ombonat du har det på din balkong med många fina växter.Önskar dig lycka till med vildvins sticklingen.Ha det gott/Margareta

Villa Ryttarängen sa...

Oj så mycket fina blommor och blader. Jag tror du kommer lyckas bra med vildvinet. Det växer som ogräs kan jag lova. Många av mina blommor blev alldeles förstörda av haglet vilket gör mig ledsen. Man frösår, pysslar och har sig i månader och så blir allt nermejat på 10 minuter. Jag får nog köpa mig några nya. Bra tips om pensepelargonen. Kraaam Pia