1 maj 2020

Att göra det trivsamt


Att göra det så trivsamt för sig som möjligt tycker jag är än mer viktigt i dessa tider. Vi som är isolerade får försöka förgylla dagarna så gott det går.


Som att duka fint. Maten smakar så mycket bättre om man anstränger sig lite. Igår på Valborgsmässoafton gjorde jag det.


Efter att jag skaffade mitt stora slagbord äter jag ofta middag här.


Jag tog vad jag hade hemma och tänk, till förrätt blev det en sorts räkröra på grovt bröd. Och till det drack jag min nyupptäckta favorit... Mariestads alkoholfria öl. Har ni inte redan smakat så kan jag rekommendera den.


Varmrätten bestod av kotlett med ugnsrostad spetskål och morötter. En sås av stekpanneskyn med en skvätt grädde och en klick senap. Till denna anrättning valde jag ett glas rött. Hjälp vad det blev gott! Ofta kan man få till god mat av det man har hemma. I alla fall om man är en Kaja Warg som jag.


Hoppas ni hade en fin Valborgsmässoafton trots avsaknad av traditionell brasa och sångkör. Själv tittade jag på en repris med Viveka Lärn från 2018. Mycket trevlig. Och det bästa var att inte behöva stå ute och frysa.

Nu startar en ny månad, en av de mest efterlängtade tycker jag. Visserligen börjar den lite trevande med regn och plus tre. Men det kan bara bli bättre! Ha en fin början på sköna maj mina vänner.

8 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Så fint du ordnat åt dig själv och det är du så väl värd. Ugnsrostad spetskål såg jättegott ut. Ja alltsammans. Samma väder här iskallt tycker jag som vill vara ute i trädgården. Kraaam Pia

Eva-Lotta sa...

Att göra det mysigt är du verkligen bäst på! Så god mat du gjorde också. Av alkoholfri öl förespråkar Maken Carlsberg av alla sorter han smakat. Vad gillar du den?

Vit Hortensia sa...

Det var länge sedan vi stod vid en brasa och frös på valborgsmässoafton, så där var det ingen skillnad för oss mot tidigare år :-) Känns som om det faktiskt ofta varit just KALLT på valborgsmässoafton, så även i år.
Klart man måste anstränga sig lite för att göra vardagen till fest.......och du hade verkligen gjort fint med dukning, god mat och dryck! Jag är som du.....kan ofta trolla med det man har hemma i matväg. Trots att det ser knapert ut i kylen finns det alltid något i frysen och skafferiet att komplettera med.
Igår plockade jag årets första rabarberstjälkar och gjorde en smältande god rabarberpaj till erfterrätt. Tänk om jag hade kunnat lämna en knippe späda fina rabarberstjälkar vid din dörr. Det hade varit roligt!
Gråmulen och regntung första maj idag och jag ska ta itu med den där hallen på övervåningen som väntat länge på att bli röjd :-)
Allt gott till dig!
Kram Birgitta

Mamma C sa...

Kajsa Warg "man tager vad man haver" det är min melodi det med. Och du fick till en massa gott på dina tallrikar. En fröjd för ögat att det är vackert upplagt med.
Ha en fin första maj nu.
Kram Carin

MirandaMaräng sa...

Klart man ska unna sig det bästa i dessa tider med trivsel, god mat och blommor på bordet!
Förutom pyssel o målning lyssnar jag mycket på musik! Kan verkligen rekommendera Andrea Bocellis senaste föreställning som är ett WOW att både se och lyssna till! Googla på "Un nuovo giorno" där även hans son och Elton John sjunger gudomligt! Har sett den flera ggr o kan inte få nog!
Trevlig Helg!
Kram

Evas Pyssel sa...

Vilken valborgsmässomåltid du serverade. Där skulle man gärna varit med. Såg så jättegott ut. men jag ska inte klaga. Här blev det godsaker också. . . varmrökt lax med en superläcker sås till.
Nä någon utebrasa blev det inte här heller. Vi tände en innebrasa istället och det var underbart. Ute var det nästan vintekallt. Med lite stickning och en bra bok så blev firandet ändå okej.
Måste säga att du har ett jättemysigt hem så som bilderna visar.
Ha det fint önskar Eva

lisashus sa...

Visst är det viktigt hur det ser ut hemma, det märker jag också! Fejning av skrymslen som man nästan glömt bort, sker här då och då, och trivseln - så viktig.
Hos dej är det så inbjudande och fint ut och grönska har du hittat också, det ser ut som hägg.
Vilken härlig festmåltid du har dukat upp! Det ser verkligen gott ut! Viktigt att man anstränger sej lite ibland.
Så härligt att du är nöjd med ditt bord. Det ser så fint ut och gott om plats för både grönska och dukning.
Valborg var ingen hit här heller, ruggigt, kallt och regnigt och perfekt att sitta inne och lyssna på alla digitala körer som uppträdde både här och där och man var varm hela tiden. Nästan lite rörande med denna jättekör som p2 hade bjudit in. Vilken grej!
Nu fortsätter vi att njuta. Lite blandad sol här idag så det blir nog torpet en stund.
Ha en fin majlördag!
Kramar
Lisa

Bettys beundran sa...

Vad bra att du trivs med ditt nyköpta slagbord och så vackert du dukade. Ja, det är verkligen viktigt att göra det trevligt för sig och det har du förmåga till. Måste bara säga att tallriken med förrätten på är så fin. Gammal eller? Har häggen kommit så långt hos dig, här har slånbären just slagit ut men bara vid skyddade läge. Från gårdagens utflykt i naturen blev det en bukett majvivor som kom med hem. Vet inte vad ni har för namn på gullvivor.