15 juli 2020

Lördagslunch med döttrarna


I lördags bjöd jag hit döttrarna mina på lunch. Inte sedan mars har de varit här.


Äntligen fick jag inviga slagbordet på riktigt och vi hade gott om avstånd mellan oss.


Först bjöd jag på... 


... sparristartletter a la Elsa. Inte lika fina som hennes men väl så goda. Om jag ska bjuda på dem igen så tänker jag göra mer av oströran som sparrisarna vilar i än som står i receptet.


Och så kunde jag göra en egen variant av en Ernstsallad med grillade baconinlindade päron eftersom jag införskaffat en elgrill. En enkel, smidig sak som fungerar perfekt! Den här har jag köpt.


Baconet runt päronen, grillade citronen, matvetet, fetaosten, frissésalladen och så de rostade hasselnötterna. Mums! Inte sista gången jag gör den kan jag säga. Men bäst var att få ha mina tre kycklingar under vingarna en stund igen. Det känns gott i mammahjärtat med närhet fastän den är på håll.

Må gott i sommaren!

6 kommentarer:

Carina sa...

Men så mycket gott. Och mysigt att träffa döttrarna <3

Mamma C sa...

Så härligt att få sitta runt bordet med sina döttrar.
Det var mycket gott som du bjöd på.
Jag norpar båda recepten.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Såååå gott det låter, och ser ut, med den maten! Jag har länge önskat mig en Ernst i köket, men får inse att det närmaste jag kommer när det gäller en matkonstnär är att jag får söka inspiration och vara en Ernst själv.....precis som du :-)
I morgon åker jag till min mamma och får lite mor/dotter samvaro också, precis som ni :-) Inga kramar, men ändå så viktig "tillsammanstid"!
Ha det så bra! Kram Birgitta

lisashus sa...

Åh, så underbart och vilken måltid du bjöd på! Oj, oj, oj, det må jag säja! Underbart alltsammans och det vattnas i munnen! Det måste ha känts underbart att få träffa dem efter all denna tid! Jag kan tro att ni fick plats riktigt bra kring ditt fina slagbord! Åh, så härligt! Så underbart att få träffas äntligen och att få vara i samma rum ändå! Säkert var det ömsesidiga känslor här! Helt galen tid är det verkligen! Glad för din skull!
kramar
Lisa

HWIT BLOGG sa...

Åh så härligt! Mysigt att ha barnen där under vingarna :)
Massor av GOD mat också ser jag....
Sommarkram från Titti

Bettys beundran sa...

Så fint att ni kunde träffas, vilken middag du bjöd på, fint att du la ut recepten. kan tänka mig att döttrarna tyckte du har gjort bra ifrån dig både vad det gäller mat och allt du gjort i din fina lägenhet. Låter som ett trevligt besök i Gävle - en trädgård utan gräsmatta - dit är jag på väg. Vi har en liten "fånig" plätt som inte gör någon glad. Den ska bort men nu är det för varmt och stenhårt. Jag säger som A. Lindgren skrev - men inte just i dag jag gör det helst en annan dag.....