26 juni 2022

Gulligt loppisfynd och en novell i Hemmets


En liten skål hittade jag under min promenadrunda när jag slank in på en av våra loppisbutiker förra veckan. Jag gick egentligen in för att vila benen, den eländiga ischiasen har bitit sig fast. Hur som helst, där stod den och bara väntade på mig.


Skålen står på tre små ben och är så gullig så jag nästan kan äta upp den. I varje fall inte se mig mätt på den!

Lagom stor också. Helt felfri. Och jag betalade en tia för den, håhå! Det kallar jag fynd.

Pionen kommer från dotter Annas trädgård. Bedövande vacker med magisk doft.

Nu något helt annat...

Jag har genom åren fått några noveller publicerade i Hemmets veckotidning. Nu var det ett tag sen så jag tog mig i kragen och skickade iväg ett antal till tidningen. De flesta skrivna under pandemin.

Och nu, i nummer 27 av Hemmets som kommer i veckan, är "Den lyckligaste sommaren" införd. Ni som läst mina böcker känner nog igen er. Senare i augusti, i nummer 34, kommer "Kan man älska ett äppelträd?" i samma tidning. Men den kan jag påminna om när det är dags.

Hoppas ni haft lika skön midsommarhelg som jag. Njut nu vidare i skuggan i sommarvärmen.

.......................................................................

Ps. Tack för alla smörblommekommentarer. Några tänkte tillbaka på Smörblommeprojektet som jag startade 2011. Det gjorde faktiskt jag också, för jag tänker ofta på det när jag plockar smörblommor... eller knäpper byxknappen! Här och här och här och här kan du läsa om du undrar vad det handlade om!

8 kommentarer:

Vit Hortensia sa...

Tänk så perfekt ändå med alla second hand och loppis butiker där saker som någon har rensat ur blir någon annans fynd. Så fint är ditt lilla fat!
Grattis till dina antagna noveller! Kan du inte skicka in dem till Allers också för just Allers läser min mamma och jag brukar få dem av henne när hon har bläddrat klart :-)
Sommarkram till dig!
Birgitta

Mamma C sa...

Men vilket gulligt och fint litet fat du hittade.
Så roligt att vara med i tidningen. Hade mamma levt så hade jag tipsat henne.
Ha en fin söndag och vilken fantastik pion.
Kram Carin

Unknown sa...

Helt underbart fat! Nu blev jag riktigt avundsjuk! Undrar var det kommer ifrån. Speciellt med de tre fötterna.

Anonym sa...

Jättefint fat! Grattis till antagandet av novellerna! Den sistnämnda, ja, jag älskar mitt! Eval8

Rosor och ruiner sa...

Men så roligt, grattis! Hemmets veckotidning hade alltid min mamma, man kanske att syrran har den, skall fråga!

Vilken söt skål, förstår att du är nöjd med köpet!

Kram Gunilla

lisashus sa...

Vilken underbar liten skål och jag förstår om du är lite förälskad.
Hoppas att du klarar denna värme! Vet ju att du har det knepigt med för mycket solsida hos dej. Idag visar tempen +31 grader, och samma igår. Eländig hetta!
Jo då, Smörblommeprojektet minns jag och ibland ger det resultat och man håller i sej.
Kul med novellerna! Titlarna är väldigt lockande! Grattis till publiceringen!
Jag illustrerade några noveller i Allas för många år sedan. Alltid roligt när man lyckas med ett projekt och når ända fram.
Önskar dej sköna dagar och att du får bukt med din ischias!
Kramar
Lisa

MirandaMaräng sa...

Spännande med dina noveller och grattis till att de blivit publicerade! Nu måste jag hålla utkik efter den tidningen!
Ha en fin vecka!
Kram

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Den lilla fisken som är målad på botten av den här skålen är rolig och härlig.
Grattis till att du publicerat dina nyheter. Du ska vara stolt och glad över att veta att tidningens läsare kommer att läsa dig.
Så det är varmt nu i din del av Sverige. Den var här för tio dagar sedan. 38°C eller till och med 40° i norra Frankrike!
Ack, vi måste vänja oss vid värmeböljorna.

Lycka till och ha en bra vecka. Jag hoppas att din ischias lämnar

dig lite ifred.

Hélène