6 augusti 2022

Äntligen!

Äntligen är det dags för kräftor! Nuförtiden kan man ju äta kräftor när som helst. Men det tycker jag är fusk. Augusti är kräftmånaden för mig.

Jag intog mina i går kväll tillsammans med Tilde. Ja, alltså, jag dukade upp kalaset lagom till Tildes program på tv började. Sneglade och sörplade. Sörplade och sneglade. Mmmm... Allehanda tillbehör som västerbottenpaj och kantarellkrustader kan jag äta vid andra tillfällen. Det räcker med det godaste, kräftorna, rostat bröd och ost. Snaps hade jag ingen, annars kan jag tycka att det är gott, men en snaps räcker för mig.

Drack öl ur dessa fina tunna glas som jag tror aldrig nån druckit ur tidigare. Det är ett av fyra som mormor och morfar fick i lysningspresent 1918. Jag minns att de stod i rad uppe på deras stora skåp i alla år. De har stått obrukade i mitt vitrinskåp sen jag fick dem av mor. Tyckte glaset passade perfekt till kräftdukningen och ölen har väl aldrig smakat så gott!

I karaffen som hör till satte jag några dillkronor. Gillar dem nästan lika mycket som kräftorna! 


Urgoda fullmatade kräftor, med lagom sälta och lätta att skala. Så nöjd. Och sällskapet kan jag inte klaga på. 

Lyllos er som har kräftpremiären kvar!

De jag njöt av var Färska kräftor från Turkiet, köpta på Ica. Ojämn storlek, några var små. Men som sagt, de var mycket goda.

8 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åh så gott. Vi har ätit en gång redan och det var också turkiska fast frysta. Supergoda och fullmatade. Har ett paket till i frysen. Vilket vackert glas. Förstår att ölen smakade gott. Kraaaam Pia

Bettys beundran sa...

Åhhhh, kräftor. Har inte ens tänkt på att det är dags för kräftor. Har faktiskt inte ätit det på några år. När jag ser hr fint du har dukat upp så ser det så gott ut så kanske ..... Fint att du dukade med de vackra glasen, de ska ju användas vid tillfällen som detta. Man ska ha det vackert omkring sig och det har du verkligen. Det blir kanske fler kräftmiddagar för dig.

Anonym sa...

Vi åt också färska, turkiska i veckan. Mycket goda. Att de är lite ojämna i storlek bryr jag mig inte om. Vi hade heller inga tillbehör, förutom smör och bröd , nu stod kräftorna i fokus.
Trevlig helg!

Anonym sa...

Det var jag! Eval8

Mamma C sa...

Har inte ätit några kräftor i år och här nere är de så yttepytte små som finns i butiken.
Kanske det blir när vi kommer till Sverige i September, vem vet.
Ha en bra lördag.
Kram Carin

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Je ne savais pas qu'il y avait une saison pour les écrevisses ! c'est mieux d'attendre que cela soit la saison. Nous trouvons tellement de produits hors saison maintenant, et cela m'indigne !

Les écrevisses sont délicieuses, j'en ai déjà mangé dans le sud de la France. C'était des écrevisses fraîches, d'élevage que j'ai cuisiné avec une sauce à l'Armoricaine.

J'aime beaucoup les verres et la carafe. Le design est très original.

Passez une bonne journée

lisashus sa...

Så härligt med en egen liten kräftskiva! Det ser verkligen gott och sörpligt ut det hela och att dricka ur detta glas måste varit lite av en andakt!
Själv är jag väl ingen stor fan av kräftor, jag tycker krabba är godare och de årliga kräftskivorna hos min farbror är över eftersom han ju sålt sitt hus och bor i lägenhet numera. Men, men...kanske blir det nya tider, vem vet.
Kram
Lisa

Anonym sa...

Har också festat på kräftor i min ensamhet. Det hör ju till augusti. Alltid lika gott och festligt. Kram från Eleonora