31 augusti 2022

Balkongen på augustis sista dag


 Hur ser augustibalkongen ut såhär i slutet av månaden, undrar ni. Häng med ut!


Om man tittar mot vänster när man klivit ut är det mest grönska. Pelargonen Violino på bordet har blomningspaus nu men är full med nya knoppar. Japanska lönnen är allmänt skräpig nertill. Har fått några nya kvistar med fräscha blad i alla fall.


 Men en enda gren har den lagt allt sitt krut på. Den är desto längre, mer än en meter och måste stödjas.

Ser ändå maffig ut i spegeln.

Den rosa dubbla Million Bells blommar vidare och kräver en kanna vatten varannan dag. Vildvinet är fint men har inte fler än tre rankor i taket i år.

Om vi vänder oss mot andra sidan är det mer blomning. Pelargonerna jag gnällde på och hotade i julibalkongens dokumentation, har tagit hotet på allvar och börjat tokblomma. Tänk att man måste hota dem! Mårbackan fortsätter blomma fint och har fått sällskap av en syster som jag köpte på rea. Den var väldigt lång så den toppade jag...

... och de sex skotten satte jag ner i två krukor. Alla har tagit sig bra. Räknar med många Mårbackor nästa år! I plåtkrukan har två grapefruktkärnor kommit igång.


Här är sticklingarnas mamma. Hon har hämtat sig förvånansvärt väl på bara fyra veckor efter min brutala stympning. Blommar!

Fågelburen som jag haft i sovrumsfönstret står numera här.


Svartögat är utmärkt som insynsskydd men den orange har inte varit lika blomvillig som de i andra färger jag haft förr om åren.


 Lite fler blommor på utsidan.

Två plantor vita Stjärnöga planterade jag framför. De har varit så fina men tagit blompaus nu lagom till dokumentationen.

Tomatplantan har jag bundit upp och den bor nu tillsammans med Svartögat och har faktiskt några klasar tomater.


Sist en bild på Funkian som nu är på väg att flytta till dotter Lisas trädgård. Den trivs inte här. Här hjälpte inget hot. Och den fådda Dahlian trivdes inte heller så den har redan fått ett nytt hem hos henne. Tur att jag har en backup!

Ja, så ser det ut på min balkong denna sista augustidag. Och tänk att ni orkat hänga med ända hit!

Må gott alla vänner.

6 kommentarer:

Eval8 sa...

Du har mer växtlighet på din balkong än jag har i hela trädgården! Jättefint!
Ha en fin dag!

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

What a pleasant balcony you have ! You managed to have lot of flowers in a little space. A little of nature in your home.

Here, it is still hot and no rain forecasted.

Have a nice week.

Kram Hélène

Mamma C sa...

Blommar så vackert på din balkong.
Vilken tur du har en backup på det som inte klarar sig på din balkong så bra.
Fin onsdag till dig.
Kram Carin

lisashus sa...

Jag kan verkligen inte se mej mätt på din balkong, den är helt ljuvlig varje år! Svartögat är ju som ett draperi, så fantastiskt!
Så många härliga blommor du har och sen gillar jag din spegel mitt allt! Den gör ju sååå mycket åt djupet!
Äntligen september och jag jublar! Temperaturen är normal, även om det är riktigt kyligt, men hellre det!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Så fint du har det. Snart får man börja ta in så inte frosten tar det. Kram och trevlig helg.

HWIT BLOGG sa...

Grönt är skönt och det har du verkligen på din fina och mysiga balkong! Härliga bilder!
Önskar dig en glad helg nu :)
Kram från Titti