26 september 2022

Tillfälligheter?


Har en söt liten fågeltavla som jag satte i vardagsrumsfönstret en dag. Kikade lite närmare och såg att det var en illustrerad koltrast. Jag är urdålig på fågelarter och visst tror jag mig veta hur en koltrast ser ut och att den sjunger vackert. Men det är väl det hela. Som av en händelse...


... ligger Linda Olssons roman I skymningen sjunger koltrasten överst i min läsa-om-hög på sängbordet. Undrar vad detta vill säga mig? Eller är det bara just tillfälligheter... som jag gärna vill lägga in något i? Vad symboliserar en koltrast som kommer i ens väg? Någon som vet?

Sista septemberveckan anländer väl snabbt. Bortsett från min förkylning (eller var det en covid-släng?) så har det varit en fin månad med lagom av både sol och regn här hos mig.

Må gott alla vänner!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket härligt bokomslag! Nej, jag vet inte vad koltrasten symboliserar.
Glad måndag! Eval8

Vit Hortensia sa...

Har en liten bok om "Djurens språk" ur ett andligt perspektiv och i den står det att koltrasten kommer med detta budskap: "Min gåva till dig är förändring och förnyelse. Tveka inte när förändring erbjuds!"
Låter ju väldigt spännande!
Ha nu en jättefin dag. Kramar till dig!
Birgitta

Anonym sa...

Enligt folktron är det väderomslag på gång om man ser en koltrast på vintern.

lisashus sa...

Det kan man verkligen kalla tillfälligheter. Det får en i alla fall att tänka till lite. Själv ser jag dagshändelser som "dagdrömmar" som man också kan tyda, dvs om det är något som liksom fångar en. Allt är ju symboler både i natt- och dagdrömmar, som jag ser det och vad symbolerna står för vet man ju bara själv. Kanske något visar sej för dej till slut. Själv älskar jag koltrastens ljuva stämma och de är ju så tydliga med sin gula näbb. Annars är jag inte heller så haj på fåglar, men en del har jag lärt mej på senare år när jag bodde i förra huset med äppelträdet utanför fönstret där fåglarna flockades på vintern.
Lagom regn längtar jag efter här, men det verkar bli i dagarna framöver!
Kram
Lisa