18 april 2023

Att göra en björkriskrans


När jag gick min promenad igår så fick jag syn på hängbjörkar med grenar nästan ända ner till marken.  Att bara gå förbi dem var ju synd. Genast tänkte jag krans. Så jag norpade några kvistar... i smyg.


När jag kom hem la jag dem i vatten i badkaret. Då blir ännu smidigare att böja. Våren är ju den rätta tiden att göra kransar i björkris eftersom hängena nu har blivit spänstiga och fulla med liv igen efter vintern.

När jag kommit så här långt kom jag på att jag skulle fota förloppet. Jag har alltså ingen stomme utan den längsta kvisten fick ihopvirad bli stommen och storleken jag ville ha på kransen. Sen är det bara att sticka in en kvist i taget och fortsätta vira runt stommen. Snyggast blir om man virar alla åt samma håll. Jag använder alltså ingen ståltråd utan tråcklar in kvistarna i varandra. Här kan du se mer detaljerat. Det är hursomhelst ett roligt pyssel.


Att det spretar lite gör den bara finare tycker jag. Just den här får bli present till en födelsedagsflicka som fyller år i morgon. Kanske får den en bit leksandsband också. Kanske inte. Det får morgondagen bestämma.

Äntligen har våren kommit. Hoppas den stannar ett tag nu. Ha det gott!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste vara roligt att vara så kreativ! Du hittar på så mycket fina saker. Ha en bra dag! Eva-Lotta

Isas Trädgård sa...

Fantastiskt vacker krans - får genast lust att ge mig ut och leta hängbjörk !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Mamma C sa...

En mycket vacker krans som du knåpat ihop.
Spretigt ska det vara tycker jag.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

lisashus sa...

Så fint med björkriskrans! Har själv gjort många också och nu är ju rätta tiden! Så glad födelsedagsbarnet ska bli åt den fina kransen!
Ja, våren är äntligen kommen nu och soldagarna radar upp sej här. Så underbart det är!
Kram
Lisa