26 april 2023

Med smak av grönt


 Äntligen kom jag mig för att så gula ärter. En dryg vecka senare börjar de bli ätklara. 

Jag har en sax redo och har redan börjat tulla på dem och strö på allt jag äter.


Men godast är att klippa några skott direkt på en hårdbrödmacka med enbart smör. Hjälp så gott. Inget smakar så grönt som ärtskott! Liksom mackan med kokt kall potatis, som jag bloggat om tidigare, föredrar jag dem rena, det vill säga utan extra tillbehör. Bara smör.

Nu ska jag så en ny skål ärter. Det gäller att hålla en tillväxt på gång. Och ha det grönt inne när somliga har fått vitt ute. Men ner med det som ska ner... nu innan sköna maj kommer.

Önskar er fina och gröna dagar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ärtskott är gott. Fick så otroligt mycket småflugor i samband med att jag hade sådana. Har länge tänkt göra nya. Jättegott även på äggmackor. God onsdag! Eval8

Rosor och ruiner sa...

Nu var det ett tag sen jag gjorde ärtskott, däremot har jag groddat alfalfagroddar några gånger nu i vår. Men tack för påminnelsen om ärtskott, så gott ju!

kram Gunilla

Mamma C sa...

Vi har blivit lite besatta av dessa ärtskott. De är så himla goda.
Jag har två tallrikar som jag har ärtskott på. Och de ger ju två skördar varje gång.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken praktfull odling du har! Visst är det jättegott och känns verkligen nyttigt! Mums, så gott och krispigt!
Ja, grönt är alltid gott och särskilt det man odlat själv.
Kram
Lisa