14 april 2023

Violino, Mårbackor och Iris


Titta på min Violino... hur hon sträcker sig mot ljuset! Jag tog inga förebilder på de pelargonstackare som kom tillbaka efter vintervilan i dotter Lisas källare. Då hade de minsann inte mycket till liv och varje år blir jag överraskad över att de orkar sätta fart efter min hårda beskärning.

Violinon är inne på sin fjärde säsong och jag tycker mycket om henne. Men jag gillar också mina  Mårbackor...


Gamla trotjänare, som trängs i köksfönstret. Alla utom de två minsta, som är nya skott, ska flytta ut på balkongen sen. I år har jag inte knipsat bort de första knopparna utan har släppt lös växten att sköta blomningen själv. Så nu blommar Mårbackorna också, om än bara med små blommor.

En annan som tycker om när det är trångt...

... är Iris. Hon är gärna med varje gång jag sätter mig vid datorn. Hon lägger sig alltid framför tangentbordet, aldrig ovanpå som tur är. Jag får sträcka mig över henne när jag ska skriva för flyttar sig, det gör hon inte.

Hon tittar uppfordrande på mig med sina blå och undrar när det är dags att hon ska få ett eget inlägg igen. Jag lovar och undrar nyfiket vad hon har att blogga om?

Tänk att det är fredag igen. God helg!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir nästan avundsjuk. Mina dog i vinter. Precis som förra vintern. Så tråkigt. Jag har inte köpt några nya, men får väl göra det så småningom. Vet inte hur jag ska försöka övervintra dem sen bara…
Trevlig fredag! Eval8

lisashus sa...

Tänk, att dina pelargoner redan blommar! Helt otroligt! Violinon är verkligen jättesöt med sin rosa färg.
Mårbacka är ju ett måste för mej, men än har de långt kvar här till blomning.
Så typiskt kattbetéende att lägga sej framför datorn - hon vet verkligen sin plats din kära Iris! Åh, så vacker hon är och jag kan tro att hon är lätt att förlåta.
Härlig fredag och helg till dej också!
Kram och nosgos till Iris!

Rosor och ruiner sa...

Oj vilken växtkraft du har i dina växter! Har övervintrat två pelargoner i år bara, och de är väldans små ännu, men de kommer i alla fall.

Och Iris, vackra fina Iris, klart hon skall få ett eget inlägg snart!

Kram Gunilla

Mamma C sa...

Så härligt och fint med blommande pelargoner redan.
Ha en fortsatt fin fredag.
Kram Carin

organic-lizzi sa...

Wooow til både de fine plantene og vakker pus:-)

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Je suis étonnée que vous puissiez conserver aussi bien vos géraniums. Cette année, j'ai décidé de ne pas en mettre dans mes jardinières qui sont sur notre terrasse, car l'an passé ils ont littéralement grillé avec la canicule.
Votre chat Iris est vraiment très beau. Autrefois, j'avais un chat qui s'installait à côté de moi lorsque je peignais. Il me regardait peindre, très paisiblement.

Bon weekend
Kram
Hélène

HWIT BLOGG sa...

Härliga pelargoner och klart Iris ska få ett eget blogginlägg!
Ha en skön söndag nu!
Kram från ett soligt Öland & Titti

MirandaMaräng sa...

Mårbacka tillhör mina favoriter också! :-) Är ju såå vacker!
Just nu har jag planerat "popcorn" som verkligen har växtkraft och
passar på balkongen!
Ha en fin söndag!
Kram