26 april 2024

Att ivrigt se framåt

 

Äppelträdet utanför mitt köksfönster är vackert även helt kalt. Perfekt insynsskydd mot kontorsfönstren mittemot. Jag kan studera fåglarna på nära håll och duvan som låg på ägg och fick ungar förra året har varit där flera gånger och inspekterat. Bilden tog jag medan jag väntade att fönsterputsaren skulle komma och nu när jag skriver det här så har jag rena fönster! Oj, vilken lyx att slippa det som jag hela livet tyckt vara det tråkigaste som finns. Det var bara att skriva upp sig på listan i entrén tillsammans med ytterligare 22 lägenheter så kom han och hans medhjälpare och tog alla på samma dag. För närapå ingen peng alls. Hurra!

En liten murgrönsviol fick jag för ett tag sen och den tänker jag flytta ut på balkongen... när nu den tiden kommer. Har haft en sån en gång och den trivdes och växte med långa rankor ute på balkongen men fick löss till slut och trots såpvattenspray gick den inte att rädda. Men nu har jag en annan balkong och hoppas den här inte ska drabbas.

Ikväll ska vi, jag och ett gäng glada grannar, ha tacokväll på vår kvarterskrog och i morgon ska jag till Torsångs Handelsträdgård med två av döttrarna och lockas av allt fint. Lite tidigt med precis vad man behöver nu.

Ha en fin helg och nog kommer den nu... våren alltså. Visst?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fönsterputsning är verkligen dödstrist!
Vilka roliga saker du har framför dig! Hoppas verkligen du har rätt i att våren kommer nu! Eval8

Vit Hortensia sa...

Någon gång måste våren ändå komma, men hos oss är det just nu snöblandat regn. Inte så mysigt, men det får vara vilket väder det vill för vi ska strax sätta oss i bilen och åka iväg på lite äventyr.
Ha en trevlig taco kväll, och att lockas av allt som finns på en Handelsträdgård är inte ett dugg svårt.....kanske du hittar något fint till balkongen. Varm kram till dig!
Birgitta

Mamma C sa...

Min mamma hade en fönsterputsare som kom till henne när hon bodde i sin lägenhet. Och jag vet att jag förvånade mig över att han var så himla billig. Det är ju et riktigt slitgöra i mina ögon.
Nu får vi hoppas att du inte får några löss på denna violen.
Ha en fin och trevlig fredag med dina grannar.
Och en bra helg med annat skoj som stod på agendan.
Kram Carin

Monika sa...

Putsa fönster har jag aldrig gillat. Mannen fick sköta det förut men nu kommer det en fönsterputsare. Murgrönsviol är en av mina favoritkrukväxter. Har aldrig haft löss på den.
Kram

lisashus sa...

Så otroligt skönt att få fönstertvätt! Riktigt lyxigt! Ska själv sätta igång, när det blir lite varmare, OM det nu blir det nån gång!
Murgrönsviolen är ju en favorit här och jag hoppas att din trivs bättre på nya balkongen.
Så många roliga saker du har framför dej! Det låter ju jättekul med både tacokväll och utflykt!
En fin helg önskar jag dej!
Kram
Lisa

MirandaMaräng sa...

Så spännande att studera fågellivet. . .det måste ju uppskattas av Iris!!!
Och skönt att ha ett stort äppelträd för insyn!
Önskar dig en fin helg!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Men vilken lyx, ja fönsterputsning är sannerligen ingen rolig uppgift. Men jag har så få fönstrar nuförtiden så jag tycker det går rätt så bra ändå, de är dessutom bara två sidor på, förut hade jag fyra sidor gånger två rutor på varje fönster, puh de tog sannerligen tid att putsa...

Så vacker dikt i förra inlägget!
Hoppas ni får en trevlig kväll tillsammans!
Kram Gunilla

HWIT BLOGG sa...

Härlig träd som snart kommer att blomma fint :) Näää fönsterputs är väl det tråkigaste som finns, skönt att få det bortlämnat!
Ha en skön söndag nu...
Kram från Titti