29 april 2024

Matta på gång


Jag har börjat virka trasmattan till badrummet. Det går fort bara man har gjort grovjobbet. Eller grovjobb och grovjobb. Nej, men det tråkigaste jobbet...

... att riva trasor. Hade inte hjärta att offra ett av mina egna påslakan, men efter ett besök på Röda korset second hand hittade jag ett för dubbelsäng, kostnad 30 kronor. Helt och rent, åtminstone luktade det nytvättat. Annars kör jag alltid loppad textil i maskin innan jag använder det.

Jag river lakanet i ca 15 mm breda remsor efter att jag klippt bort alla sömmar och fått så stort helt stycke som möjligt. Sen klipper jag ett snitt i början på varje remsvarv och river längder. Men ca en cm innan tyget tar slut vänder jag, klipper ett nytt snitt och river så det sitter ihop och blir till en enda lång remsa att göra ett nystan av. Fattar ni?

Jag gör ökningarna efter hand, följer inget direkt mönster. Kollar bara så mattan håller sig plan under arbetets gång. Flera beskrivningar finns på nätet har jag sett om man vill följa en precis beskrivning.

Nu när jag kommit en bit på mattan så tycker jag den ser väl tam ut. Två gamla örngott offrar jag som får bidra till en eller kanske två ränder. Har inte bestämt mig än. Visar när mattan är klar.

Här är en annan matta jag virkat. Och här ytterligare en.

Men jag hade i alla fall tre söta penséer med hem från Torsångs Handelsträdgård i lördags. Vi hade såklart missat att de inte öppnar upp alla växthus förrän 1 maj. Men det gjorde inget för bästa kusinen bjöd hem oss på förmiddagsfika och vi fick prata av oss lite. Konstigt att vi har hur mycket som helst att prata om. Tack än en gång kusin Vitamin.

Igår var jag på bio och såg Stormskärsmaja. Rekommenderas varmt. Jag blev så tagen av hennes liv.

Önskar er alla en fin vecka.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska jag visa Yngsta, hon har börjat virka massor.
Glad måndag! Eval8

Vit Hortensia sa...

Så, så roligt att virka trasmattor och påslakan finns ju i mängd på second hand för en billig peng. Din matta kommer bli så fin!
Ha en riktigt bra dag! Kram
Birgitta

lisashus sa...

Jag tror det blir en jättefin matta, precis som de övriga. Smart att köpa lakan på loppis för detta.
Hoppas att vi får se den färdiga mattan!
Glad Valborg!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Så smart och snyggt blir det med.
Jag har tänkt att man kan klippa remsor av gamla t-shirt som har blivit solblekta.
Det kanske blir en badrumsmatta framöver här med.
Kram Carin

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Quelle bonne idée de crocheter un tel tapis avec des vieux bouts de tissus. Il me semble idéal pour la salle bain.

Vous êtes toujours active et créative.

Bonne semaine.
Kram
Hélène