31 juli 2024

Balkongen i juli


Jag fortsätter att dokumentera min balkong som jag gjort under alla somrar jag bott i lägenhet. Nu är jag inne på min andra sommar här och jag märker att skuggan bakom äppelträdet är underbar för mig men mindre bra för de växter jag allra helst vill ha. Efter att ha vattnat ihjäl några har jag nu lärt mig att vara mer sparsam med kannan.

Mårbackorna har äntligen börjat blomma. Men stjälkarna är långa, blommorna små och jag känner inte igen dem från förr.


I kopparkrukan på golvet har jag en annan pelargon, Filippa, som inte heller vill blomma. Nepetan har visserligen blommat en gång och efter nerklippning hoppas jag den kommer igen med en andra blomning.

Här sitter jag så ofta jag kan. Har köpt en Flitiga Lisa på prov och den sorten, fast ljusrosa, ska jag satsa på nästa år tror jag. De trivs ju i skugga också.


Jordrevan växer rejält i alla fall men den trivs nog överallt. I taket hade jag en ampel med vita Million Bells. Som inte trivdes alls. Den blommar nu nästan ihjäl sig hos dotter Anna. Ersatte den med den storblommiga rosa Petunian som inte heller trivdes i taket men som kom igen när jag planterade om den i en kruka och satte den på pinnstolen. Kanske den får mer sol nu? Lerkrukan med skotten av Mårbacka har inga knoppar än. Men kompisen bredvid...


den trivs och är så tacksam. Det är en timjan och det syns inte att jag klipper och använder mig av den nästan dagligen.

I taket har jag istället hängt en traskrona som vajar i vinden. Den trivs i alla fall!

Nåja, det är ändå grönt och skönt på balkongen och jag vill verkligen inte byta bort mitt skuggande äppelträd. Jag får helt enkelt rätta magen efter matsäcken!

Nu kliver vi in i en ny månad och visst kommer augusti att bli sådär härlig som vi önskar oss? Alltså lagom av allt.

Må gott!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mina Mårbacka (från sticklingar) och också så jättelånga i stjälkarna. Konstigt.
Det är väl så, en del vill ha mer sol än andra.
Huvudsaken du trivs! Eval8

Hallon o Blåbär sa...

Nog har du det grönt och vackert på din balkong. Men det är synd att det inte blommar lite mera på dina växter.
Kram Carin

Rosor och ruiner sa...

Så grönt och frodigt ändå, trots avsaknad av sol! Blommande växter är en utmaning i skugga, det är därför jag alltid har Flitiga lisor, för det är ett säkert kort. Och de finns ju i många härliga färger, dubbla och enkla. Sen funkia kan du ju ha i en kruka, finns ju så många fina, dock inga blommor att tala om. Men Fuchsia kanske?

Kram Gunilla

lisashus sa...

Det tar nog sin tid innan man vänjer sej vid skuggan på balkongen. Förstår att du verkligen trivs när du kan använda den på ett helt annat sätt än tidigare.
Tycker du ändå har lyckats fint och det grönskar så vackert ändå. Flitiga Lisa kommer säkert att trivas där.
Fortsätt och njut på din fina balkong!
Kram
Lisa

Villa Ryttarängen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
villaryttarängen sa...

Ja det är ju inte lätt det där med ljus och skugga och vilka växter man ska ha. Men fuchsia kanske kan passa där. Fint med den där jordrevan som väller ner på hyllan. Jag tycker du har jättemysigt. Kraaam Pia

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Il y a de nombreuses plantes qui s'accommodent de l'ombre. Les géraniums et pétunias aiment le soleil, alors peut être que l'année prochaine vous pourrez trouver des plantes qui fleuriront à l'ombre plutôt qu'au soleil.
En tous cas, vous avez un bel endroit pour profiter de la verdure autour de vous et Iris doit apprécier aussi.
Ici, en région parisienne, nous avons une vague de chaleur très lourde, orageuse avec un fort taux d'humidité dans l'air et c'est vraiment pénible et difficile de refroidir les pièces quand il fait déjà 22°C à 7h du matin. Il faut s'en accommoder.
Passez une bonne fin de semaine sur votre charmant balcon.
Kram
Hélène

Vit Hortensia sa...

Jag försökte också med blommande växter på vår veranda när vi flyttade hit till vårt lilla röda hus, men de ville inte alls, taket skuggade för mycket. Till slut hade jag jordreva, plättar i luften, olivträd, murgrönsviol och lavendel på den ljusaste delen. Det fungerade mycket bättre. Inte så färgglatt, men i alla fall grönt, precis som hos dig :-) Njut av din balkong och dagarna i augusti! Kramar
Birgitta