29 juli 2024

Receptet igen... Italienskt lantbröd


Inte ofta det händer nuförtiden men ibland blir jag sugen på att baka. Som en regnig dag i förra veckan då jag bakade mitt Italienska lantbröd. Som ni säkert sett här på bloggen åtskilliga gånger. Men det är så lätt och bra och gott så jag ger er receptet igen. 

Italienskt lantbröd
25 gr jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
3/4 msk salt
1,3-1,4 dl l vetemjöl

Lös jästen i vattnet, tillsätt salt, olivolja och så mjölet i omgångar. Jag kör med degkrokar på elvispen några minuter tills degen känns lagom. Stjälp ut direkt på bakbord och knåda lätt, gör två längder som vrids och läggs på plåt under duk. Jäs minst en timme och grädda i 250 grader i ca 15-20 minuter.



Det har bara ett fel... det är för gott!

Sista veckan i juli är här och nu njuter vi av de sista dagarna. Tvätta, handla, städa och allt annat kan vi ju göra i augusti tycker jag. Möjligen kan vi baka lite Italienskt lantbröd!

Ha det gott.

Just det... Iris hälsar och tackar för uppmärksamheten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Både enkelt och gott! Bästa sortens recept. Glad måndag! Eval8

Hallon o Blåbär sa...

Så gott och enkelt att baka.
Ha en ny fin vecka nu.
Kram Carin

lisashus sa...

Brödet ser verkligen gott ut! Tackar för receptet!
Ha en fortsatt fin julivecka!
kram
Lisa

Hannas krypin sa...

Det låter väldigt enkelt och gott. Tack för receptet!