12 juli 2024

Första kryddbuketten


Nu har jag plockat första buketten från min pallkrage. Älskar linnétagetesen tillsammans med spröda dillkvistar. Doftar gott i hela köket nu. Och tagetes är inte bara fin att dekorera salladen med utan är också en utmärkt krydda. Alltså ätbar.


Min vision har varit en pallkrage proppfull med ringblommor, linnétagetes, dill och låga solrosor. Ringblommorna och solrosorna, som inte syns där i bakkant, ser så här långt lovande ut. Den högväxande tagetesen väver sig in så fint i annan växtlighet. Återkommer när allt blommar. Inte om... utan när.


En bild från förr med lägre sorter i framkant. Jag älskar verkligen rufsiga tagetesrabatter!

Önskar er en fin helg.

5 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ja det är så fint med tagetes. Tyvärr så är det något som äter på mina i år. Har aldrig hänt. Är rädd för att mördarsnigeln har hittat hit. Kraaam Pia

Anonym sa...

Jättefint! Har inte varit så förtjust i tagetes, men i detta sällskap gör de verkligen sig bra 😊 Eval8

lisashus sa...

Vilka härliga färger i din kryddbukett!
Grattis till en så välväxande pallkrage också. Oj, så det växer!
Det mesta växer verkligen i år med allt regn vi får.
Så härligt att bara kunna plocka in och njuta av.
Ha en fin fredag och helg!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Vilken underbar kryddbukett du plockat.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Kryddtagetes är så fint! Gillar den glada färgen också! Mina pallkragar är en katastrof! Värmen och solen har varit för mycket! och för länge. Äntligen kom det lite regn igår men det hjälpte föga...
Kram från Titti