6 december 2016

Ljus i mitt hus... och ett dofttips


Många ljus går det åt nu. Mest värmeljus. Jag har förälskat mig i den svaga och njutbara vaniljdoften som Ikeas doftvärmeljus ger. Min urgamla ljuslykta från Indiska är en favorit som stått sig genom åren.


Eftersom det är en rejäl förpackning så häller jag dem i en korg och sätter in i linneskåpet. Där doftar de underbart i väntan på att användas. Några lägger jag i lådor och garderober också.


Idag ska jag baka mandelmusslor, ett måste till kaffet efter traditionella lutfiskmiddagen som snart infaller. Serveras med hallonsylt och grädde. Häromdagen gjorde jag Leilas kolasnittar. Och konstaterar återigen att kakbak inte är min bästa gren...

Ha en bra tisdag och en fortsatt fin decembervecka!

11 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Mandelmusslor är ju verkligen gott om man får toppa med bär och grädde. jag köper alltid vaniljvärmeljus på IKEA när jag är är. Mysigt med alla ljus. Kraaam Pia

Erikslundsliv sa...

Vaniljvärmeljusen har jag faktiskt inte testat. Det får inte dofta för mycket men eftersom du säger att de doftar milt så ska jag nog prova i alla fall. Så sugen på att baka mandelmusslor jag med, kanske jag gör ett ryck till helgen!
Ha det gott!
Kram, Ann

Ezter sa...

Kolasnittar är gott :)

Vardag och flärd sa...

Tror säkert att du kan baka!
Det var ju ett tips att lägga värmeljusen i garderober, jag brukar lägga mina naturtvålar bland kläder och sängkläder.
Din lykta är fin, känner igen den från ett antal år sedan, roligt när prylarna står sig.
Ha en fin vecka!
Kramar Eva

House and Garden by Bia sa...

Själv bakar jag typ aldrig !!... mannen och dottern bakar ibland ;)
Men jag äter gärna hembakade bullar, kakor och annat gott !!
Den där ljuslyktan från Indiska har jag två av...hade dem till försäljning i min loppis, men har ångrat mej och har tagit in dem igen ;))...
Ha en fin vecka nu !
Kramis bia

MårsArt sa...

Tyvärr bor jag numera alltför långt från Ikea, så jag har fått vänja mig av med dom. Istället har jag hittat andra affärer som har doftljus m.m. Jag brukar fylla på förråden när jag är på Ikea i Jönköping eller Linköping. Just nu doftar det "I väntan på tomten" från Akademibokhandeln här. Annars är sånt som luktar nytvättat en favorit.
Kram
Agneta

Rosor och ruiner sa...

Men du är ju så bra på så många andra grenar! Man kan ju inte vara bra på allt, men nog tror jag att dina kakor smakar gott! Och mandelmusslor är ju ett måste till jul, det är ju så gott!

Mysigt du har!
Kram Gunilla

Lena sa...

Den där ljuslyktan från Indiska känner jag igen! Har en likadan.... och massor av ljus går det åt! Vaniljljusen från Ikea är helt ok, men just nu eldar jag kanelljus från Yankee Candel, men det är bara nu i december....
Ha en härlig onsdag!
Kram Lena

Margareta sa...

Hoppas mandelmusslorna blev bra..ja det gjorde dom säkert. Nu blir jag sugen på att baka det också.Som du säger,så blir det en god bakelse efter lutfisken eller när som.
Och ljus går det åt. Både värmeljus och antikljus. Jag var på utflykt igår,till Hjo. På hemvägen stannade jag i Jönköping och ärendet var just ljus på IKEA.Det blev både vanliga och blockljus och värmeljus. Värmeljus med doft kunde jag inte välja,så det blev både vanilj,apelsin och jordgubb.....och vi gör som du...låter dom göra nytta i garderob och skåp först.
Idag kom ett fint paket med posten. I paketet en bok.Boken var ju så fin...nu får den ligga framme och bara vänta på att jag ska läsa.Ser fram mot det.
Tack så jättemycke för snabb leverans.
Ha det så gott!
Kram Margareta

Meta sa...

OHHH vad härligt synd att tiden är knapp på fredag annars hade gjort ett besök. Ett gofika kan ju vara mysigt.
Jo du ljus går det år som smör i solsken här. Låter ju bra att slå två flugor i en smäll med ljusen i linneskåpet.
Ha det härligt i resten av veckan
Kram Meta

Radka sa...

I am quite happy to come and taste your baking :-)
xx