29 augusti 2018

Att inte kunna stå emot


I början av det här året så bestämde jag att detta år skulle bli ett år då köpstopp gällde. Alltså köpstopp på allt utom på det vanliga som fordras för överlevnad. Det gick bra under januari...


Sen har jag liksom förträngt mitt beslut, ett och annat har behövts, fast egentligen inte.

Förra veckan följde jag med till Hansjö Handel utanför Orsa för andra gången denna sommar och jag lovar... jag skulle inte köpa en enda grej!! Jag höll mig men redan första rundan, man går minst tre rundor och ser nya saker varje gång, så tittade en antilop på mig där hon hängde på väggen i ett av rummen... och jag svär på att hon viskade jag är din, varje gång jag gick förbi. Mina kompisar betalade sina fynd och vi skulle gå... nej, stopp, jag kan inte åka hem utan henne!

Jaha. Så gick det till. Men nu funderar jag skarpt på att köpstopp ska gälla hela nästa år. För i år är det ju redan försent, eller hur? Hur tänker ni?


Vasen, flaskan och skålen är däremot gamla vänner, utplockade ur skåpet, både färg och material tilltalar mig mycket. För att inte tala om dillkronorna som är så vackra. En rest efter helgens roliga kräftfest. 

Här kan du se sommarens första besök i Hansjö Handel.

Må gott!

10 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Hahaha. Köpstopp har jag aldrig haft, men ekonomin har aldrig tillåtit några större utsvävningar. Jag tänker oftast flera varv innan jag köper. Ännu oftare köper jag inte. Jag tycker du gör rätt, hittar du något helt oemotståndligt så köp, efter att ha känt efter riktigt först!

lisashus sa...

Den antilopen förstår jag att du föll för och gjorde helt rätt ändå! Jag tror ju ändå att du är väldigt medveten om var gränsen går även om du tänkt dej ett köpstopp. Själv har jag inga problem eftersom jag köper väldigt lite och sällan nu när jag bor på landet. Inte många frestelse här.
Den härliga Hansjö Handel som du visade inbjuder säkert till ett och annat.
Njut av antilopen och ha härliga augustidagar!
Kram
Lisa

Anki Andersson sa...

Hej!
Ditt köpstopp gäller väl bara nytillverkade saker?! om jag förstod rätt var väl denna pjäs second hand och då funkar det tycker jag....
Trevliga texter och jag njuter av ditt språkbruk!
Hälsningar
Anki lärare och författare till en sfi-lärobok

Vform sa...

Kan förstå dig när jag tittar tillbaka på din länk från den där Lanthandeln! Rena rama "guldgruvan" :) Har planerat i flera år att ta en runda runt Siljan ... men inte blev det i år heller ...
Ett besöksmål blir ditt exempel, att sätta bakom örat!
Tycker inte du ska sätta upp något köpstopp!!! Eller kanske bara till årets slut, inte så långt kvar då! :)
Må gott själv!
Kram Vivan

Vit Hortensia sa...

Jag har haft perioder då jag undvikit både butiker och loppis för att komma till ro med det jag har......eller rensa ur för att ge plats åt nytt (eller nygammalt) och det har fungerat bra. Jag har liksom blivit mätt på saker, men så händer något och det bara kliar i fingrarna för att förändra både garderob och inredning. Det finns så mycket som lockar och just det där att saker talar till en har jag också varit med om många gånger.....märkligt hur de kan göra det! :-) Jag har aldrig satt något köpstopp, däremot lovat mig själv att alltid tänka efter om jag verkligen har plats eller behov av sakerna.....och det fick jag verkligen användning för då vi var till Hansjö tidigare i augusti. Oj så mycket fint det finns där!
Din vackra antilop passar så bra där på väggen. Den visste var den hade sin plats :-D
Allt gott till dig!
Kram
Birgitta

Villa Ryttarängen sa...

Ett bra val och det är ju inte slit och släng precis. Kraaaam Pia

MirandaMaräng sa...

Förstår att du inte kunde motstå antilopen. . .den passar ju utmärkt hos dig!
Det är verkligen många saker som talar till en på Hansjö loppis. . .och svårt att slå dövörat till. . .
det lyckas jag aldrig med :-)
Ett besök där är inplanerat om en månad. . . det är ju mina hemtrakter så jag
passar alltid på att åka upp när loppiset är öppet! :-)
Ha en fin dag!
Kram

MårsArt sa...

Jag har helt slutat att handla på loppis sedan jag flyttade. Har bara lämnat in saker där. Precis som du, tänker jag att jag inte ska köpa en enda ny sak, men det har jag inte helt lyckats med. En och annan pryl har inhandlats, men skillnaden är att jag numera håller igen och har blivit mycket mer medveten om att jag inte behöver fler saker. Nu vill jag bara rensa och få luftigare hemma. Tänker att jag ska rensa ur ett skåp i taget. Det kommer att ta tid och det får det göra.
Kram
Agneta

Meta sa...

Hi hi det där känns igen. Man lever ju bara en gång så varför inte leva då som man känner för.
Ha det gott och njut livet
Kram Meta

Kanela sa...

Klart antilopen skulle till dig! När man blir sådär förälskad i en grej o man går ett par varv o fortfarande vill ha den, så ångrar man sig inte. Helt rätt o superfin, som ett smycke på väggen!!!