26 augusti 2018

Balkongen den 25 augusti


Jaha. Här kommer en sista balkongdokumentation. Nu är det verkligen uselt för efter denna monstervärme har många av växterna dukat under. Men om det har jag berättat vid tidigare uppdateringar. Allt sjunger alltså på sista versen.


Utom olivträden, det här har följt mig länge, är nu inne på sitt 25:e år, och älskar sin semester på balkongen. Det på övre bilden är tre år. De står i fönstret inne i lägenheten hela vintern och tappar knappt några blad alls, har anpassat sig till nordiskt klimat helt enkelt. De var båda pyttesmå när jag köpte dem, alltså inga hårt uppdrivna stora uppstammade exemplar, de som man måste dutta med och ha svalt stående för att de ska klara vintern. Jag behöver inte bry mig ett dugg, vattnar som vanligt och låter dem glädja mig under vintern också. Nog om dem.


Nu kan jag skörda de fem! tomaterna, som det blivit på det exemplar jag köpte som Supersweet, alltså en körsbärstomat... vilket de inte är som synes. Så mycket som jag vattnat plantan så undrar jag om det varit mödan värt? Hoppas de är supergoda!


Vinbärstomaten har visat sig vara en trevlig bekantskap, jag har skördat några klasar redan, en gul och söt sort. Nu börjar bladen gulna och det är dags att plocka in alla klasarna.


Det som blommat bäst i år är pelargonerna, både stjärnpelargon och en vanlig zonalesort. Nästa år blir de fler kan jag säga. Min förhoppning om en ätbar balkong föll platt, redan när jag tidigt vattnade ihjäl mina kryddor! Nej, trots de goda rosenbönorna och den roliga djungelgurkan så har arbetet att försöka rädda dem från värmen inte varit mödan värd. Nej, tacka vet jag att kunna köpa de fina grönsaker som säljs på Bondens marknad på torget varje lördag. 


Det mest glädjande är att klematisen Summer Snow vill klä in balkongen för tredje året i rad. Jag var skeptisk att den skulle överleva vintrarna men den har gjort det. Första året klädde jag in krukan efter alla konstens regler, förra hösten glömde jag bort det. Och tänk... det gick lika bra ändå!


Fortfarande blommar den och fröställningarna är vackra de också.


När insynsskyddet försvann, som blomsterbönorna gav, satte jag helt sonika upp en gammal spetsgardin, fint blev det, den kommer jag att använda mig av nästa år också. Ljuset silas vackert igenom och solen dämpas. Fladdrar så fint i vinden.

Årets dokumentation är gjord. I år har jag inte kunnat vara här så mycket som under tidigare somrar på grund av extremvärmen. Balkongen ligger i rakt söderläge och det har varit omöjligt att ens ha balkongdörren öppen. Bara under tidig morgon och sen kväll har jag suttit här. Hoppas verkligen att nästa sommar blir mer svenskt lagom.

Ha det gott, nu njuter vi av sköna hösten!

5 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Du har så fint på din balkong. Aha det är kanske så man ska testa olivträd. Jag har annars gett upp. De där Mandelmanns gurkorna, vi hade sådana på jobbet. Imponerade inte.

Isas Trädgård sa...

Så imponerad över dina olivträd - mina bara dör t.o.m. det exemplaret jag släpade hem från Frankrike på flyget.
Det är mycket pass och jobb med det ätbara så jag förstår din tanke inför nästa sommar. En riktig pelargonbalkong blir jättefint !
Smart med spetsgardinen när rosenbönan gett upp - både vackert och praktiskt.
Spännande med din nya roman - skall bli så kul att få läsa !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Vit Hortensia sa...

Ja du, den här sommaren går till historien när det gäller värme och vattnande! Jag älskar vår trädgård men höll på att ge upp när trädgårdsbrunnen sinade, allting torkade, vi fick åka till kanalen för att hämta vatten och ändå räckte det inte till. Då längtade jag efter att bo i lägenhet och bara ha lite växter på en balkong att sköta om! Du har verkligen använt din balkong till max och så är ju odlandet, man experimenterar och lär sig vad som funkar och inte funkar :-)
Nu ser jag fram emot höst, att få kura inne, tända ljus, läsa böcker....lite mer "bara vara". I år uppskattar jag våra årstidsväxlingar mer än vanligt!
Kram
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

Tycker ändå du har mycket som är fint på din balkong, imponerande om den ligger i söderläge och den här sommaren! Ja det där med tomater har jag provat några gånger, det är mycket jobb för lite utdelning tycker jag.
Olivträdet ja, det är alltså så man skall göra, köpa ett litet exemplar så den hinner vänja in sig i vårt klimat!

Må så gott på din fina balkong, nu är den väl skön att ha, när det är svalare!
Kram Gunilla

lisashus sa...

Jag tycker ändå att din balkong är jättefin - du skulle se min!
Tänk, vilka tomater - körsbär, jo, jo! Ja, hoppas att de är goda! Du har ju ganska mycket av de andra! De är säkert jättegoda och söta.

Den där "Summer snow" måste jag bara ha! Så fin den är och så tacksam den verkar vara. Min torpgranne har också en! Så himla fin den är!
Nej, vi får hoppas att det blir mera balkongliv nästa sommar. Inget vidare här heller, men det har ju inte ens gått att vara ute till slut.
Så sköna dagar nu, men härliga temperaturer och gräset börjar bli grönt! Underbar tid!

Kram
Lisa