28 januari 2019

Inte bara tulpaner


I dessa härliga tulpantider kan jag inte låta bli att visa det som pryder mitt soffbord. En gammal ärvd glasvas med torra kvistar med vackra fröställningar från någon sorts loka. Jag slutar aldrig fascineras över hur vackra de är i sin enkelhet. 


Kvistarna är säkert inne på sin tredje säsong... mer återanvändning kan man inte prata om. Ibland står de på en mer undanskymd plats, ibland får de komma i fokus. Gratis är de också... naturen bjuder frikostigt på så mycket.


De passar min lågmälda färgskala och min person.


Men det ena utesluter inte det andra för på matbordet finns en röd knarrig tulpanbukett som dessutom doftar. Tycker att de röda håller sig fräscha längre än andra färger? Eller... det finns ju så många sorter, det är som att spela på lotteri.

Ha det gott alla vänner!

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Torkat gräs i olika former är hur vackert som helst. Men en krispig tulpanbukett är inte fel det heller.
Kram Carin

Annica sa...

Torkade kvistar är så vackra. Ångrar att jag kastade mina torkade kardborrar när tallriset skulle in till jul...

Kram
Annica

lisashus sa...

Visst är det vackert med naturens egen konst! Torkade växter verkar ju dessutom vara trend just nu, såg jag någonstans, men hos mej är sånt alltid trend!
Alltid vackert med tulpaner! Dina ser jättefina och friska ut - härlig färg som lyser upp!
Här har vi fått riktig vinter med ett oändligt snöande och blåsande! Nåja, det är ju skönt ändå när årstiderna kommer när de ska.
Ha en fin sista januarivecka nu!
Kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

Många torkade växter är väldigt fina! Tulpaner är så olika. Ibland är de fina länge, ibland ränner de iväg och formligen exploderar. Ibland bara torkar de...

Hemma hos Märtha sa...

Håller med dig om att torkade fröställningar kan vara hur fina som helst! Naturen är fantastisk!
Kram
Anne-Lie

Vit Hortensia sa...

Förutom tulpaner har jag en förkärlek för knollriga kvistar som ormhassel. Såna torkade kvistar hittar man lite varstans hos oss, både jättekvistar och små varianter. Om en samplanering känns för strikt kan en knollrig gren vara det som gör skillnad och det blir genast lite mer liv.....tycker jag :-)
Minns min barndomsväns mamma som hade 3 stora torkade fröställningar från jättebjörnloka ovanför dubbelsängen. Så enkelt o så snyggt!
Kram
Birgitta