9 december 2020

En egen liten sol

När december är så helgrå får man fixa lite solsken själv genom att baka en Solskenskaka. Blev inspirerad av Mamma C och bakade en egen. Smakar solsken... jag lovar!

Solskenskaka

2 ägg + 1 äggvita, 2 dl socker, 2 dl vetemjöl, 1 dl vatten, 1 tsk bakpulver, citronskalsrasp efter smak (eget tillägg)

Glasyr: 1 dl strösocker, 75 g smör, 1 msk vaniljsocker, 1 äggula, 1 dl kokosflingor

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt, rör i de övriga ingredienserna och häll smeten i smord form och grädda ganska långt ner i ugnen ca 20 minuter. Ta ut och låt svalna.

Sjud ihop glasyren (utom kokos) till en tjock smet. Låt svalna. Min smet blev inte så fast så jag blandade i nästan allt kokos. Bredde den över kakan och strödde resten av kokosraspet över.


 Lycka till och ha en fin solskensdag!

6 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

jaaa så ska man ju göra. Fixa en egen liten sol. Den ser god ut och jag gillar kokos. Kraaam Pia

Mamma C sa...

Visst är den smarrig och god.
Man kan även göra den lite julig med och ha saffran i glasyren. Den skiner lika vackert då 😃😉.
Kram Carin

Eva-Lotta sa...

Så gott det ser ut. Blir sugen på att baka, men tänker på mandelbiscotti. Om jag hittar receptet.

lisashus sa...

Den kakan ser otroligt smarrig ut!
Tackar för receptet och kanske blir det en sån till jul, som lyser upp det hela lite!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Mums....en solskenskaka måste jag prova att baka. Den ser riktigt god ut!
KRAM! Birgitta

Rosor och ruiner sa...

mmm ser jättegod ut, älskar sockerkakor och med glasyr på blir det ju extra allt liksom!

Kram Gunilla