12 januari 2021

Det kliar i fingrarna


Så fort det har gått några dagar in i januari så börjar jag längta efter att ta mig an krukväxterna. Jag tillhör dem som älskar att plantera om blommorna. Jag ser ju hur de jämrar sig! Men lite till får de vänta och nu har ju den riktiga vintern äntligen anlänt. Det kanske inte syns på bilden men det snöar. Jag tycker att är det vinter ska det vara både snö och minusgrader.

Så än får vi tåla oss, både krukväxterna och jag. Kan ju pussla under tiden. Ser ni där, under klockan?


I höstas plockade jag med mig ett par kvistar av sparrissalladens blomstänglar som gått i frö. Jag har ju förmånen att ha en fin örtagård i parken utanför knuten och har plockat och smakat bladen som är goda. Visst är de vackra? Älskar torkade växter av alla de slag. Vilket ni säkert vet.

Önskar er en fortsatt vacker vintervecka.

7 kommentarer:

Maria - Wikers Liv sa...

Hej! och stort tack för ditt svar hos mig ang de där skitsidorna... Så skönt att du inte också råkar ut för dem. De allra flesta gör inte det, men det är tråkigt att det ens förekommer.
Ser att du är från Falun. Så trevligt! Jag är ju dalkulla (född och uppvuxen i Ludvika) även jag och gick min barnskötarutbildning på Kristineskolan i Falun åren 87-89.
Jag är lite dålig på att plantera om mina blommor, och när jag gör det så är det för att rötterna liksom växer ur krukorna och så blir det större och större växter och krukor och så till slut får de ju inte plats på fönsterbrädan... men man behöver ju kanske inte ge dem större kruka jämt, kanska bara byta jord...??
Ha en fin tisdag!
KRam/Maria

Villa Ryttarängen sa...

Jo jag tycker också om att plantera om men inte hur det blir. Jag menar jord överallt Fniss! Väldigt fin torkad växt på väggen. Den passar verkligen in hos dig. Jag menar inte att du är torr, Ha Ha! utan att det passar in i miljön med vitrinskåpet, spetsen och dina vackra möbler. Kraaaam Pia

Mamma C sa...

Här är det gubben som är blomexperten och han som sköter det mesta i vår trädgård. Vi har inte några växter inomhus här i Spanien utan allt är i krukor eller i backen här i vår trädgård.
Torkade växter är vackert.
Kram Carin

Bettys beundran sa...

Lustigt att läsa ditt inlägg då jag just duschat mina gröna växter. Du har helt rätt att när januariljuset kommer då syns damm på blad och några blad plockas bort. Jag väntar också ett tag med omplantering. Snart börjar odlingstiden, det är säkert många som redan har börjat. Men där är jag inte ännu morän i tankarna. Ha det gott och hoppas snön ligger kvar med minusgrader.

Eva-Lotta sa...

Så fina de är!
Jag är ju kass på blommor. Mina pelargoner blommar än på altanen. Men jag måste väl klippa ner dem ändå?

Vit Hortensia sa...

En del av de gröna växterna hos mig har farit illa under den här mörka tiden, tappat blad och ser lite ledsna ut och jag börjar längta efter att rensa, ta nya skott och fylla på med pärlhyacinter istället för hyacinterna. Brukar ändå vänta tills jag ser att nya blad börjar komma så jag inte planterar om medan de fortfarande vilar, brukar vänta till februari/mars.....och då ska pelargonerna också plockas in och pysslas om. Härligt att veckorna går fort och att man nu börjar se att det sakta blir lite ljusare dag för dag!
Allt gott till dig!
Kram
Birgitta

lisashus sa...

Vilken vacker torkad bukett och så dekorativ!
Ja, krukväxterna mår inte alls bra efter allt mörker som varit. Ser att mina murgrönor börjar torka m.m.
Snart får vi börjar plantera om och ge näring igen! Tiden går ändå ganska snabbt, redan 12 januari. Skönt med solen idag här också och snö fick vi massor igår, som regnade bort på kvällen och idag har det frusit. Omväxlande!
Kram
Lisa