25 januari 2021

Skatvinter


Från och till har jag fått frågor om tavlan med husen som sitter ovanför soffan. Därför vill jag presentera Skatvinter, som den heter, för er. Förlåt de usla bilderna, det blänker från glaset men ni får i alla fall ett hum om motivet.


Konstnären heter Birgitta Mångsén. Hon finns tyvärr inte kvar i livet. Jag köpte tavlan av henne när jag besökte hennes ateljé i Mora 2005. Hon är mest känd för sina fina bilder av får. Jag skulle köpa en fårtavla hade jag tänkt. Men när jag såg Skatvinter blev jag omedelbart kär.

Är så förtjust över det enkla naivistiska maneret med människorna...

... de röda husen...

... och framförallt... alla skatorna! När jag nu räknar dem kommer jag till 32 stycken! Men jag har en fårtavla också, inköpt senare. 


Den heter Vila. Jag blir så glad när jag ser den, ser ni tänderna? Glada får! Det finns en tavla med många får i hage i snöväder som jag mer än gärna skulle vilja ha. Kollar på auktioner och Tradera men de kostar alltid för mycket för mig. Vill du veta mer om Birgitta Mångsén och hennes tavlor klicka här och här.

Sista veckan i januari inledd. Ett steg närmare våren, vaccinet... och förhoppning om ett friare liv.

Ha det gott.


7 kommentarer:

Mamma C sa...

Så vackra tavlorna var.
Riktigt gulliga får som är superduperglada.
Ha en fin måndag.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Så härligt när man hittar något som man bara faller för. Såna saker ångrar man sällan och tavlan passar så bra ovanför din soffa! Visst är det skönt att det är sista veckan i januari! Februari brukar gå riktigt fort och vips är vi sen inne i mars :-)
Kram till dig!
Birgitta

lisashus sa...

Jag förstår att du tycker om hennes målningar! De ger en slags lugn idyll, utan att vara för insmickrande och söta. Skatvinter är helt ljuvlig med alla fina detaljer att upptäcka. Visst påminner väl husen lite om Piongårdens idylliska hus?
Så skönt att denna månad snart är förbi!
Ha en fin start på denna sista januarivecka!
Kramar
Lisa

Eva-Lotta sa...

Så fina tavlor! Fortsätt att leta, rätt vad det är gör du kanske ett klipp!

MirandaMaräng sa...

Fin och detaljrik tavla! Har sett att hon målat många tavlor med får men också en och annan kisse! Det är bara att hålla utkik för rätt som det är hittar man det man söker! Skator är ju fascinerande och väldigt smarta sägs det!
Ha en fin vecka!
Kram

Vform sa...

Ja de är så fina! De passar dig perfekt!
Ska titta in på hennes sida så jag får se mera tavlor!
Ha en skön tisdag!
Kram Vivan

Bettys beundran sa...

Härligt att hitta en box vin, bara så där lite bortglömd. Tack för ditt fina inlägg på min blogg, alltid lika trevligt att höra från dig. Så vackra tavlor, förstår att du tycker om dem och konstnärens konst. Tänk att kunna måla får så att betraktaren bara vill borra in sig i pälsen.