30 juni 2021

Junibalkongen


Som jag gjort tidigare så dokumenterar jag balkongen månadsvis även i år. Så här ser den ut den 29 juni. Mest nöjd hittills är jag med vildvinet jag planterade för ett par år sen.

Vinet har blivit ett utmärkt skuggskydd och silar solen fint genom lövverket och jag slipper trycka in mig i hörnet som tidigare år för att inte bli stekt. Rekommenderas varmt!

I samma kruka som vildvinet samsas två vita Isopskufea, en perenn salvia från förra året och en rosa nejlika. Här har jag också petat ner mina frösådda vita Svartöga. Men de har inte kommit igång än.


På hyllan i skuggan finns en peperomia och i lyktan trivs en silvernjurvinda.

Även i år domineras planteringen av röda och rosa pelargoner, de flesta övervintrare. 

Och årets klättrare är en rosa Svartöga som har sällskap av en röd pelargon och snabbväxande hängande jordreva.

En ampel med en rosa hängpelargon har kommit igång med blomningen. Den har jag höga förväntningar på!


Här äter och fikar jag, läser och tar en tupplur ibland. Och nu kan jag ha fötterna på pallen också utan att få brännskador, tack vare...


... den fina vildvinsgardinen!


Avslutar med att visa klätterrosen utanför ingången, den är magnifik. Tror det är en Flammentanz.Vi har en mycket välskött innergård och jag ångrar att jag inte kom mig för att fota stora buskaget med Smultronschersmin när den blommade som mest. Eftersom den finns snett under min balkong kan ni ju förställa er hur magiskt det doftar uppe hos mig.

Hoppas ni har det bra och är redo för julis intåg. Hej och hå så fort det går!

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så himla trivsamt du har det! Förstår att du trivs på din fina balkong!

Villa Ryttarängen sa...

Alltid lika kul att kika in på din balkong- Min vita solöga är väääldigt långsam den med. Vildvinet som jag trodde var dött, det lever i allra högsta grad. Kraaaam Pia

lisashus sa...

Du har verkligen en helt ljuvlig balkong och vilket vildvin!!! Så skönt att det skuggar lite, för jag vet ju att du helst ville ha balkong i ett läge utan så mycket sol, och det kan jag verkligen förstå.
Så många fina växter du har samlat och jag kan tänka mej att de förnöjer.
Härligt med en välvårdad allmän trädgård utanför och härliga dofter som sprider sej.
Ja, snabbt går det nu och juni är nästan slut......redan!
Kram
Lisa

Mamma C sa...

Du har en sådan fin och vacker liten balkong.
Kram Carin

MirandaMaräng sa...

Jätte mysigt och vad härligt att ha en egen vildvinsgardin när solen steker!
Trevlig dag!
kram

Vit Hortensia sa...

Så himla mysigt!....och kan tänka mig att det vackra vildvinet skänker välbehövlig skugga! Jag rensade i vår stora Flammentanzros och hittade då en liten vildvinsplanta växandes mellan stenarna. Har ingen aning om vart den har kommit ifrån, men hoppas jag kan få upp den med rötterna i behåll så jag kan plantera den på en bättre plats. Smultronschersminen doftar helt underbart så att ha en sån i sin närhet är aldrig fel :-) Fina dagar önskar jag dig! Kramar
Birgitta