5 oktober 2021

Mer att spara i framtidslådan


 Det var så roligt att sticka!

Speciellt eftersom modellen var så enkel, allt i ett stycke. Här stickas ärmmudden. Men när jag sytt ihop den...


... hade jag typiskt nog inte fem röda knappar, inga grå heller, som passade. Och i stan finns faktiskt ingen butik som säljer knappar längre och att beställa fem knappar på nätet gör jag bara inte, så... då får man komma på en egen lösning.

Så jag gjorde fem små tuppor av garn... eller tuppur som vi kallar dem här i Dalarna. Friseras till lagom storlek efter fastsyning. De är mjuka och funkar jättebra som knäppning.


Och inte kan jag låta bli att sätta små öron på mössan. 

Nu ligger de i framtidslådan och väntar. Locket går nästan inte att stänga. Jag är noga med att inte tjata om barnbarnsbarn med mina vuxna barnbarn. Det är i högsta grad deras beslut. Men jag hoppas i hemlighet att det blir snart... och den som väntar på nåt gott, ni vet. Här, här och här ser ni en del av vad som redan ligger där och trängs.

Jag är fortfarande sticksugen. Men nu får det nog bli nåt åt mig själv...

Önskar er en fin vecka.

7 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så fint. Vad fyndigt av dig att göra egna knappar. Snart så händer det ska du se. Jag trodde ju inte att jag skulle få barnbarn och vips så har jag tre stycken. Kraaaam Pia

Eva-Lotta sa...

Så smart! Jag får ett barnbarn i april/maj om allt går bra. Vilket jag såklart hoppas.

Mamma C sa...

Så fint det blev och vilket bra mönster allt i ett stycke.
Blev ju toppenknappar som du kom på.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

lisashus sa...

Vilken bra benämning: "framtidslådan"! Underbart söt liten kofta och mössa och så fyndigt med tuppur istället för knappar. Du finner då alltid på något kul!
Hoppas att framtidslådan kommer till användning, det gör den säkert i sinom tid.
Kramar
Lisa

Vit Hortensia sa...

Vilken bra modell att sticka och så gulligt litet set i härligaste rött! Spännande att se vad du ska skapa härnäst. Kram och ha det så jättebra!
Birgitta

Rosor och ruiner sa...

Men så gulligt! Och du har ingen energi säger du…😉 Eller så kom den tillbaka!! ;)
Kram Gunilla

Bettys beundran sa...

Åhhhh underbart. har just skickat i väg en liten , liten stickad tröja till ett barnbarnsbarn som ska komma vilken dag som helst. Nu undrar jag bara - var har du hittat mönstret. Mössmodellen är den bästa till små den hade mina barn på 70-talet