11 mars 2024

Boktips... Tranorna flyger söderut


Jag har precis läst ut När tranorna flyger söderut som jag stått länge i kö för på bibblan. En bok som fortfarande finns kvar i mig. En så fint skriven skildring av Bo, en åldrad mans stillsamma kamp för att få behålla sin värdighet. Hans största rädsla är att bli fråntagen sin hund Sixten. Ensam, medan hemtjänsten styr hans liv, tänker han tillbaka och minns. Orken tryter och han måste få hjälp med mycket, bland annat att få upp locket på burken där han förvarar sjalen, sjalen där han fortfarande kan ana en svag doft av hustrun, hon som bor på ett demensboende och inte känner igen honom längre. Han försöker också förtvivlat få bättre kontakt med sin son Hans, han som anser att Sixten skulle få det bättre hos någon annan.

"Sixten lägger ner huvudet på min mage och sluter ögonen. Jag blir yr. Någon annan ska ta hand om Sixten. Någon annan än jag. Men det är bara jag som vet hur han vill att man kramar om hans öron".

Författaren Lisa Ridzén har skrivit en ömsint och varsam berättelse där Bo själv skildrar sin kamp för att ha kvar kontrollen över sitt eget liv.

Bo och hans situation kommer att stanna kvar i mig. 

Läs den.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste om den i veckan och sa att den verkar väldigt bra.
Glad måndag! Eval8

lisashus sa...

Härligt när man hittar en bok som tar tag i en och dessutom stannar kvar.
Tack för fint boktips!
Kramar från vårsolen
Lisa

Vit Hortensia sa...

Åh, det låter verkligen som en bok jag skulle vilja läsa! Just den där känslan av att det man läst fortsätter att leva kvar inom en är ett väldigt bra betyg till en bok. Tack för tipset!
Kram
Birgitta

Villa Ryttarängen sa...

Hörde henne berätta om boken på Gokväll. Då tänkte jag att jag ville läsa den. Kraaam Pia