9 mars 2024

Kransar av björkris


Smygknipsade av ett gäng långa ruskor från en hängbjörk under gårdagens promenad. Tänkte binda mig några nya kransar för mina gamla torra kastade jag vid flytten. Och utan björkriskransar kan man ju inte vara!

Tog den längsta, ca 1,5 meter, och virade ihop till första varvet. Det viktigaste är att de är spänstiga, annars måste man låta dem ligga i vatten tills det är tillverkningsdags. Jag använder ingen bindtråd, det är bara att sticka in änden i första varvet och sen vira kvisten runt, i samma riktning. Den låser sig bra själv efter några varv.

Tre stycken blev det av min skörd. Om de inte blir riktigt runda går de lätt att forma till. Jag brukar också putsa till dem och ta bort det alltför spretiga. 


En av dem hänger nu på min ytterdörr.


Och den minsta står här så länge. Den största ska jag ha på mitt påskbord och den får ni se då. Ett gammalt och mer pedagogiskt inlägg hur man lätt gör en krans kan ni se här

För övrigt så är jag så trött på datorns eget redigeringsprogram! Värdelöst. Färgåtergivning och skärpa blir så dåliga! Måste leta på ett gratisprogram som jag känner mig hemma i. Ska kolla igenom dem ni föreslagit en gång till. 

Tänk att det är helg igen. Nu njuter vi av den!

6 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Dina björkkransar är så fina. Jag testade en gång men det blev inte alls som jag hoppats på. Jag har nog för bråttom. Kraaam Pia

Anonym sa...

Så fina kransar. Borde kanske testa, men tror inte att jag får till det.
Säger fortfarande Photoscape och sen G.I.M.P
Trevlig helg! Eval8

Mamma C sa...

Så fina dina kransar blev. Björkris är något som jag saknar här i Spanien 😉.
Kram Carin

lisashus sa...

Så fint och tacksamt med dessa björkriskransar!
Har ju själv ett gäng här hemma som jag använder flitigt när den tiden kommer.
Jag är inte heller så glad åt gratisprogrammet i datorn. Jätteirriterad faktiskt. Jag ska också undersöka om det finns andra. Förr hade jag ju ett ganska bra "Pic-nic"...nånting.
Efter två superdagar med sol har vi idag ett helvitt landskap igen! Men snön smälter snabbt som tur är.
Önskar dej en fin helg!
kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Det är så enkelt och fint med virade hängbjörkskransar! Har på en av mina promenadvägar sneglat på en hängbjörk med grenar i lagom höjd att kunna knipsa av. Gillar att lägga en krans av hängbjörk runt penséerna jag brukar plantera, och snart är det nog lagom varmt att i alla fall ställa en kruka av dem i växthuset :-)
Ha en härligt fin helg! Kram
Birgitta

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

Est-ce une coutume suédoise de fabriquer des couronnes avec des branches de bouleau ? Ici, je n'en vois pas.
En tous cas, ces couronnes sont charmantes et naturelles.

J'utilise une vieille version de Photoshop (PS Element 13)et cela suffit pour ce que j'ai à faire. J'ai acheté cette version en 2015 pour la somme de 69 euros (il y avait une promotion 69€ au lieu de 99€). Adobe me propose régulièrement de mettre à niveau pour la somme de 150€ ! ce que je ne veux pas !
Vous devriez pouvoir trouver un logiciel de retouche photo gratuit sur Internet.
Je vous souhaite un bon dimanche (ici, encore de la pluie, toujours de la pluie)

Kram
Hélène