20 mars 2024

Snäcksamlarna


Böcker igen tänker ni. Jajamensan säger jag! Som ni vet vid det här laget så läser jag väldigt mycket. En stund varje dag, och varje kväll. Och har jag ingen bok som står på vänt när jag läst ut en så letar jag på en i min bokhylla och läser om. Åtskilliga har jag läst flera gånger. Och den jag läser just nu är en bok som jag älskar och läst... femtioelva gånger.


Skyddsomslaget blev med åren så fransigt och trasigt så det har jag slängt. Tråkigt nog för det var så vackert. När det kommer till min litteratursmak så är jag inte förtjust i "svåra" eller märkvärdiga böcker, nej, jag vill förstå vad som skrivs och vill kunna njuta av välskrivna böcker med substans och ett enkelt språk. En av mina favoritförfattare är Håkan Nesser, har närapå alla hans böcker och när han ger ut en ny så är det julafton för mig. Men den här boken har inte han skrivit, nej, det är en engelsk författare vars många av alla svenskutgivna romaner jag har i min bokhylla. Alla är bra men ingen så bra som den första hon skrev. Den jag ständigt återkommer till och tipsat om tidigare är...

... nämligen Snäcksamlarna av Rosamunde Pilcher. Många av er har säkert läst den och håller med mig. Om inte så varsågod till mitt bästa boktips! Låna på bibblan eller köp den på Bokbörsen (som jag just tipsat om). Hittade en gammal bild hur den såg ut när omslaget var i gott skick.


"Snäcksamlarna är en stor, varm och djupt gripande familjeroman. Den som en gång har lärt känna Penelope Keeling, varit förälskad med henne, hatat med henne och delat hennes bekymmer och glädjeämnen glömmer henne aldrig". 

Tycker så mycket om Penelope och för oss som har några år på nacken, precis som hon, är det lätt att identifiera sig. Har ni någon bästa-jag-nånsin-läst bok?

Hennes böcker utgivna på svenska i ordning:

Snäcksamlarna
September
I tvillingarnas tecken
Vildhonung
Sommarens röster
Snön som föll i april
Kärlekshistorier
Vägen hem
När stormen kom
pinjeträdens skugga
Blommor i regn
När ljungen blommar
Att åter mötas
Midvinter
Mellan ebb och flod
Huset vid havet
Det blå sovrummet

Ha det bra!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också om hennes böcker. Snäcksamlarna tror jag står i min bokhylla.
God onsdag! Eval8

Anonym sa...

Länge sen jag läste något av henne. Tack för listan ska gå ner till vår lilla affär med begagnade böcker och leta i morgon. Ha det så bra och tack igen

Anonym sa...

Jag fullkomligt älskar Snäcksamlarna och September. Dessa böcker kan man läsa om och om igen...

Mamma C sa...

Tror jag varken lyssnat eller läst något av henne.
Kram Carin

lisashus sa...

Ännu ett boktips och så bra att få tips!
Perfekt tid att läsa böcker nu innan våren lockar oss ut.
Vissa böcker fångar en verkligen på djupet.
Kommer inte på min bästa bok just nu, men det finns många och jag gillar ju relationsdrama och är inte så intresserad av deckare.
Ditt tips lockar verkligen, så det tackar jag för. Det blir biblioteket.
Kram
Lisa

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,

J'ai lu et relu, il y a quelques années maintenant, certains livres de Rosamunde Pilcher dont "The shell seekers" ("Les pêcheurs de coquillages en français)" qui, si mes souvenirs de l'histoire sont bons, fait référence au titre d'un tableau d'un peintre de l'époque victorienne. J'ai plusieurs livres de Pilcher dans ma bibliothèque.
Tous les livres de Pilcher ne se valent pas.
"Les pêcheurs de coquillages" ainsi que "Coming home" ("Retour en Cornouailles" en français, qui est un gros gros livre : 850 pages) ont connu un succès planétaire. J'aime aussi beaucoup "Solstice" l'un de ses derniers (ou le dernier) livres.
Ses héroïnes ont souvent la main verte et aiment vivre près de la nature. Elle décrit bien la campagne anglaise, les saisons et tous ces petits riens qui rythment la vie bourgeoise de l'entre-deux guerres.

Je vais peut-être la relire après tout !

Bon weekend et bon printemps !

Kram
Hélène