13 mars 2024

En belevad förtroendeingivande polisröst



Eftersom jag väntade ett telefonsamtal från en hantverkare så svarade jag när det ringde och displayen visade Ingen uppringnings-ID.

- Eva-Mari.

- Ja hej... det här är från Östermalmspolisen. Är det Eva-Mari Heimer?

- Jaa...

- I samband med ett tillslag har vi gripit en gängkriminell med namnet..... (ett utländskt obegripligt namn som jag inte minns). Är det ett namn som du känner till?

- Nej, verkligen inte! Men, hur...

- Jag hör på din reaktion att du inte gör det. Men i hans mobil hittades ditt mobilnummer
och ett id-kort i ditt namn...

- Men hallå... nu tror jag nog det här en bedrägeribluff!! Försök med nån annan... hej då!

Hörde honom protestera innan jag knäppte bort honom. Den belevade förtroendeingivande svenska polisrösten. Efteråt ångrade jag att jag inte lät honom prata på. Han fiskade säkert efter mina bankid-uppgifter. Men mig lurar man inte i första taget. Tyvärr vet vi ju hur lätt många av oss äldre blir bedragna när övermakten hör av sig. Fy för människor utan moral som lever på bedrägerier!!

Efter en stund skrev jag ner allt innan jag glömt händelseförloppet.

Jo då, jag anmälde försöket till polisen även om jag vet att det inte leder till något mer än att ge polisen extraarbete. Samtidigt känner jag att det är min medborgerliga plikt att anmäla. Om inte annat så för statistikens skull. 

Hoppas genom att berätta detta kanske jag kan få fler att ifrågasätta och inte vara så godtrogen. Lägg på!

Usch vad jag är upprörd!

9 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Fy sjutton vad folk håller på. Vad bra att du la på och anmälde det. Bra varning. Ska berätta för mina föräldrar. Ha en fin dag. Kraaam Pia

Hélène sa...

Bonjour Eva-Mari,
Bedrägerier finns överallt, särskilt på nätet. Vi svarar inte längre i den fasta telefonen eftersom det är för många samtal från värvare eller bedragare. Vi har lagrat numren till alla våra kontakter så att vi vet vem som ringer.
På våra mobiltelefoner stoppas det mesta av skräppost och bedrägerier av vår operatör. Det skickas också massor av falska e-postmeddelanden och textmeddelanden. Det är otroligt hur fantasifulla bedragare kan vara när de försöker stjäla våra uppgifter.
Vi är vaksamma. Vi klickar aldrig på en länk i ett mejl eller sms. Vi går alltid till vårt eget konto med vårt lösenord för att kontrollera brevlådan för vårt område (bank, socialförsäkring, försäkring etc.).
Men det betyder inte att vi aldrig kommer att bli lurade. Det finns massor av unga och inte så unga människor som är godtrogna och blir lurade.
Låt oss vara vaksamma!

Ha en trevlig dag!
Kram
Hélène

översatt med Deepl.com gratis version
Traduit avec DeepL.com (version gratuite)

Mamma C sa...

Bra att du var observant, för det finns massor som inte är det, tyvärr.
Bra att du gjorde en anmälan med på det.
Hörde från våra svenska grannar här att de hade en väninna i Sverige som gick på bluffen när en ringde till henne. De var inte samma sak de frågade om som hos dig, men ungefär samma princip.
Kram Carin

lisashus sa...

Fy, vilken oerhörd fräckhet detta är och gör mej så ilsken!
Det är verkligen ingen hejd på fräckheten!
Bra att du blev misstänksam och anmälde. Längesen jag hörde av bedragare, men blir extra vaksam när jag inte känner igen numret. Tidigare ringde någon utländsk med dålig engelska och ville "hjälpa" mej med min dator. Längesen nu, men vi bör verkligen vara uppmärksamma.
Bra jobbat av dej!
Kram
Lisa

Vit Hortensia sa...

Så himla tråkigt att sånt här ska få förekomma! Jag har flera i min bekantskapskrets som tyvärr har blivit lurade....och då inte bara äldre. Det finns så många sätt som de här personerna använder för att komma åt kontokortskoder, bank ID, eller spelar på människors tillit och goda vilja att hjälpa.
Såg ett debattprogram där de intervjuade en person som levt på bedrägerier och hans svar på frågan om han aldrig haft dåligt samvete över hur hans agerande har drabbat andra människor svarade han: "Då tänkte jag mest att de fick skylla sig själva om de var så godtrogna".
Kan så klart vara ett försvar att säga så, men ändå så cyniskt!
Så bra att du var uppmärksam, vaksam och la på! Kramar
Birgitta

Anonym sa...

Bra gjort. De är så fräcka, men jag har ändå svårt att förstå att så många blir lurade. Det pratas ju om det ofta. God onsdag! Eval8

Rosor och ruiner sa...

Bra gjort av dig, jisses så mycket bedrägerier det är, det är inte klokt! Och tyvärr är det så många som blir drabbade, ja man vill ju tro på folk men det kan man banne mig inte göra längre. Jag svarar aldrig på telefonnummer jag inte känner till, men det är klart, nu väntade du ett samtal och då gör man ju det.

Kram Gunilla

MirandaMaräng sa...

I min mobil kommer det upp "förmodligen skräp" och en röd flagga. . .så då är det bara att blocka numret!
Men under meddelanden fick jag förra veckan följande; "Hej mamma det är din son som har tappat sin mobil"! Hihi vad dumt. . .så det numret blockade jag genast!!! Många idioter som försöker! Men en uppmaning är att aldrig svara vid okänt nummer och sedan kolla upp numret på nätet och sedan blocka det i mobilen!
Ha en bra dag utan bedragare!
Kramar

Mycket annat & lite betong sa...

Usch, så arg man blir! Men som du skriver, det hade varit intressant att höra hur han hade tänkt sig fortsättningen…
Tyvärr blir man ju misstänksam mot allt och alla.
Kram från Agneta