16 november 2016

Saffranstider


Advent närmar sig och då är Karins mjuka saffranskaka ett måste. Den började bli tradition redan på jobbet när Karin varje advent bjöd oss, sina arbetskamrater, på just den kakan. Oj, vad vi längtade till just den fredagen, hela året längtade vi! Sen dess har den också blivit tradition här hemma. Ingen advent utan Karins jättegoda saffranskaka! I år tjyvstartade jag... för jag blev såå sugen. Jag bakar så gärna en ny till adventsfikat!


Varsågod, här är receptet.

Karins mjuka saffranskaka
100 gr rumsvarmt smör
2 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 gr stött saffran
2 dl varm mjölk
En skvätt starkt kaffe

Vispa smöret med sockret, tillsätt ett ägg i taget.
Häll i saffran och kaffeskvätten och vispa pösigt.
Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det växelvis med mjölken.
Blanda allt noggrant och häll smeten i smord form och grädda i 175 grader.
Ta ut formen efter 5 minuter och strö pärlsocker (och hackad mandel om man vill) ovanpå och grädda kakan ytterligare i 35 minuter eller tills den känns torr. Innan ni skär upp den, låt den kallna helt.

Är det fler än jag som känner sigt förkyld i ögonen?  Det kliar och tåras och känns grusigt, speciellt i det högra. Jag är inte det minsta allergisk och har inte heller börjat med någon ny mascara eller ansiktscreme. Har känt såhär över en vecka nu. Jag tror jag måste ta en bit saffranskaka till...

Önskar er en bra onsdag.

13 kommentarer:

Ezter sa...

Så där i ögonen har jag känt mig en tid. Det känns lite mindre skavigt nu, så förhoppningsvis är det övergående!
Fin färg på kakan :)

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så gott. Ja har ett liknande recept men bakar ju typ aldrig. Fast jag älskar saffrans kakor och skorpor och bullar och...... Kraaaam Pia

Anonym sa...

Slumpen förde mig till blogg vilket jag är glad över.
Så trevlig text och fina bilder. Jag är ingen flitig bloggföljare, har heller ingen egen blogg men då och då har jag tittat in hos dig, har dock inte kommenterat tidigare. Dags nu.
Lyckan blev stor när jag såg dagens saffranskaka, ser så god ut måste testas snarast, älskar saffran. Tack för allt fint du bjuder på!

Önskar dig en trevlig dag!
Kram Elisabeth

lisashus sa...

Tack för receptet! Vilken härlig kaka och så roligt med traditioner som återkommer och väcker minnen!
Ha en fortsatt skön onsdag!
kramar
Lisa

Margareta sa...

Tack för det receptet. Det är redan kopierat. Låter jättegott.
Om det inte hjälper med saffranskaka x flera,för dina ögon, så kanske du behöver lite salva. Låter som en ögoninfektion.Brukar finnas något receptfritt på apoteket.
Hoppas det snabbt går över.
Ha det bra!
Kram Margareta

Blommiga Rutan sa...

Hoppas du blev bättre i ögat av saffranskakan.Det ska jag prova nästa gång det sticker i ögonen eller halsen, för den delen.
Tack för receptet, låter och ser väldigt gott ut! Det ska jag absolut prova.

Kramar Anncathrine

Meta sa...

Goda kakor bör ju hjälpa mot allt hihi. Här är det regn blåst och grått värre.
Hoppas kakan kan göra lite glädje här med ska testa den
Ha en fin fortsatt vecka
Kram Meta

Vardag och flärd sa...

Hoppas kakan gör dig frisk i ögonen! Saffran tyckte jag inte om förr men börjar vänja mig med smaken. Ska prova ditt recept, den ser verkligen god ut.
Ha en fin helg!
Kramar Eva

Rost och rädisor sa...

Ja, det låter verkligen gott och vilken trevlig tradition. Dessutom ett fint sätt att komma ihåg en arbetskamrat på.
Ha det så gott och trevlig advent önskar jag dig så här lite i förskott
/Anette

Erikslundsliv sa...

Tack snälla för receptet! Det ska jag prova, jag älskar ju saffran så den kakan bara måste jag ju testa!
Ha en fin dag!
Kram, Ann

Huset bakom lindarna sa...

Hej! Tittade in en sväng och hittade ditt recept på saffranskakan. Jag hämtade min receptbok bums och nu har jag ditt recept på pränt där. Nu ska jag pröva den till advent!
Hoppas dina ögon har blivit bättre och att det är bra för övrigt med din familj! Här rullar dagarna på och jag saknar konstigt nog inte bloggandet. En rolig sak har hänt mej sen sist och det är att jag äntligen blivit farmor till en liten flicka!! Vilken underbar händelse!
Ha en fin advent och julhelg!
Kramar från Finas mammis

Lena sa...

Åh, så gott!!!
Kram Lena

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Ja den så deilig ut og skal prøves ! Klem