15 april 2020

Det operfekt perfekta


Somliga saker tycker jag extra mycket om. Som den här keramikvasen, ett loppisfynd från längesen.


Tycker om den klotrunda formen, den dubbla hänkeln, halsen med lilla pipen. För att inte tala om färgen på glasyren med den gyllenbruna utfällningen. Älskar uttrycket den förmedlar... det operfekt perfekta.


Just nu står den och är fin på farbror Claes-hyllan i gången mellan vardagsrum och kök och delar utrymme med ännu en sak jag tycker extra mycket om. Den gamla gratulationstavlan. Men den kan jag berätta om en annan gång.

Historien bakom hyllan hittar du här.

Idag har jag planer på att plantera om mitt vildvin på balkongen som redan fått stora ögon. Det har en alldeles för liten kruka nu. Jag har tagit bort botten ur en äppellåda och snickrat ihop den med en likadan, två äppellådor på varann som jag fodrat men plast. Där ska den få bo. Jag har stort behov av att få sätta fingrarna i jorden. Längtar galet mycket efter sköna maj. Värme, sol... och bättre tider. Att balkonglivet kan börja... på riktigt.

Trots allt, ha en fin vecka.

6 kommentarer:

MirandaMaräng sa...

Vid loppisbesöken kunde man fastna för vissa föremål. . . utan att veta riktigt varför! Man blev bara stående och tänkte att den MÅSTE jag ha med mig hem! Förstår varför du fastnade för din fina kruka med både patina och charm!
Ja nu stundar härliga balkongdagar!
Kram

Vit Hortensia sa...

Det är så roligt med saker som har en historia.....och minnen! Åh vad din farbror Claes hylla är fin med sina ljushållare!!! Har aldrig sett något liknande förut.
Jag håller på och går igenom alla mina saker. Inreder nytt, som i gästrummet, och ändrar om på andra håll. Har så många saker som väcker minnen och känslor. Ska plocka några guldkorn, precis som du, när jag är klar med att bära saker från rum till rum :-)
Kram till dig!
Birgitta

Mamma C sa...

Lite extra kul när man vet en historia bakom något som man har fått.
Gillar färgen på din keramikvas.
Kram Carin

Eva-Lotta sa...

Jättefin vas, den passar perfekt där den står!

Villa Ryttarängen sa...

Förstår att du längtar till att fixa och mysa på balkongen. Tror det kommer bli kanon bra med dubbla lådor till vildvinet. Den vasen, jaaa så himla fin. Kraaaam Pia

lisashus sa...

Den vasen är oerhört vacker både i färgen och utfällningarna! Det operfekta är ibland alldeles extra vackert!
Så fin din hylla är och härligt att kunna möblera den lite med det som känns finast just för dagen.

Jag, förstår att du längtar efter jord under naglarna! Så fint vildvinet ska trivas i ny hemsnickrad låda.

Ja, nu längtar vi efter maj, i alla fall lite mildare och ingen BLÅST! För här blåser det varje dag så flaggstängerna nästan viker sej.
Kramar
Lisa