1 juni 2020

Oförtjänt avskydda...


Visst är de vackra när de blommar? De har så många goda sidor. Insekter och bin älskar dess nektar och pollen. Maskrosen borde vara älskad också av oss i stället för avskydd.


De gula solarna kan man göra vin på, bladen är c-vitaminrika och kan användas i sallader i stället för ruccola, i alla fall de spädaste bladen. Växten ingår i en massa naturläkemedel.


De flesta sliter ihjäl sig för att försöka utrota den. Jag har själv svurit ve och förbannelse över den långa pålroten som är näst intill omöjligt att få upp. För i den egna gräsmattan platsar den inte! Vi borde tänka om. Den är ju en del av den biologiska mångfalden. Jag kom att tänka på Carl-Antons somriga maskrosvisa...

Jag lät alla mina maskrosor finnas
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut.
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset när sommarn är slut.

För hela året drömde jag
om vår korta sommar drömde jag
Och äntligen kom den
och jag fick rå om den
 

Då gömde jag
små sommarminnen gömde jag
Maskros som tändes

i solen som brändes
Gömde jag

...

Men det är klart att jag kan tycka allt det här. Jag har ju ingen gräsmatta längre. Men om jag hade en skulle de banne mig få finnas kvar! Fram för maskrosens upprättelse!

Fattar ni att den är första juni idag? Inte jag. Nu är sommaren här!

7 kommentarer:

Mamma C sa...

Man har haft många sådana buketter som sina barn hade plockat till en.
Men visst låg man på sin egna gräsmatta och försökte förgäves få upp hela roten på den, för där ville man inte ha den.
Visst har det gått fort, inte klokt att det redan är förste juni.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Maskrosen är vacker......absolut, förutom att den är nyttig och gillas av flygfäna, och jag skulle gärna spara den i trädgården om den kunde hållas i styr, men jag vill inte ha en maskrosmatta istället för gräsmatta! Speciellt inte när den går i frö :-) Så.....i vår trädgård rensas den bort, men finns i tusentals (eller mer) på en åkerplätt i träda alldeles i närheten :-)
Önskar dig en härligt fin dag!
Kram Birgitta

Eva-Lotta sa...

Jag tycker också att de är vackra, vi har många i trädgården...

HWIT BLOGG sa...

Jamen den gillar jag faktiskt! Värre med kirskålen ha ha...maskrosmarmelad ska ju vara både gott o nyttigt! Ska testa :)
Ny vecka, nya utmaningar...
Kram från Titti

Bettys beundran sa...

Tänk så många fina sånger det finns där våra sommarblommor finns omnämnda. Carl Antons fina visa är en av dem och det är ju roligt att han nämner just Maskrosen. Själv sjunger jag ofta i dessa tider -En vänlig grönskas rika dräkt …osv. Ibland inne i huvudet men oftast högt.

lisashus sa...

Du har helt rätt, man borde uppskatta maskrosen mera, men de är verkligen påträngande och sticker upp lite överallt. Jag såg någon som hade gjorde marmelad på blommorna! Det låter väl gott att ta fram i november - sol på burk liksom.
Fin visa denna av Carl-Anton!
Det finns verkligen många sköna visor om denna ljuvliga tid som är just nu!
Kramar
Lisa

Evas Pyssel sa...

Visst är maskrosor så vackara där de lyser som solar. Jag har också gjort någon sorts maskrossirap någon gång. Men tyvärr växer de inte alltid på rätt ställe.
Visan av Carl Anton är verkligen SOMMAR.
Ha det fint önskar Eva