25 november 2020

Gammaldags funderingar


En morgon när jag just vaknat fastnade ögonen på gardinerna som jag haft i hängande längder i sovrummet nästan hela tiden jag bott här (snart sex år). Skulle det passa med omtag, sådär som mor hade nästan överallt förr? Ja, jag har nog haft så jag också när jag tänker efter. Men det var väldigt länge sen. Så efter frukost rotade jag igenom gömmorna efter tänkbara band, för några i samma tyg som gardinerna hade jag inte. Provade lite olika och fastnade för virkade remsor. Kanske använda som brickband en gång? Jamen... det blev ju gulligt gammaldags!
 


Vem som virkat de två perfekt långa remsorna har jag ingen aning om. Inte jag i alla fall. Tur att man har allt möjligt i sina gömslen som kan komma till användning en vacker dag!

Knappt fyra veckor kvar till jul och bara dagar kvar till första advent. I år kanske vi ska plocka fram gamla julpyntet vi inte brytt oss om att ha framme på flera år? Behöver vi inte mysa till det ännu mer hemma nu när vi inte kan träffas som vi brukar? Jag ska nog se igenom julkartongerna på vinden när jag hämtar ner stjärnor och stakar. Kanske gör jag fynd, vem vet?

Ta hand om er mina vänner.

8 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Det blev bra! Tur du hade de virkade banden !
Personligen plockar jag inte fram mer julpynt. Ska man inte fira jul så behövs inget pynt. Det blir ljusstakar och stjärnor och sen närmare jul den gamla tomten.

Villa Ryttarängen sa...

Jag tycker det blev jättefint. Man ska spara på saker ibland särskilt fina virkade band. Kraaam Pia

Mamma C sa...

Förr var det alltid med omtag om man köpte färdiga gardiner kommer jag ihåg.
Det blev fint med de virkade runt dina gardiner.
Ha en bra onsdag.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Tänk ändå vilken skillnad en sån liten detalj kan göra! Förr hade jag ofta omtag runt längderna.....tofsar, virkat, sidenband eller sytt av gardinens tyg. Har virkade spetsar som min farmor, mormor och mamma har gjort, inte kan jag göra mig av med dem. En dag kanske jag också knyter dem runt en gardin, vem vet :-)
Ha en bra onsdag! Varm kram till dig.
Birgitta

lisashus sa...

Roligt när man kommer på saker så där plötsligt. Det blev ju jättefint med omtagen! Ja, lite gammaldags och vi behöver säkert lite sånt nu, i alla fall denna tiden. Tänk, att du hittade så fina också.
Ibland dyker det upp gamla grejor från förr och vem vet vad du hittar i jullådan i år.
Ha en jättefin första advent!
Kramar
Lisa

Eleonora sa...

De omtagen tycker jag mycket om

Eleonora sa...

De omtagen tycker jag mycket om

Eleonora sa...

De omtagen tycker jag mycket om