16 november 2020

Som att vandra på månen


 Har jag varit på månen? 


Nej... men nästan. Sterilt, mäktigt, oföränderligt. Fastän jag bott här i Falun största delen av mitt liv, hittade jag häromdagen en ny promenadväg, eller rättare sagt en stig, som slingrade sig på och nedanför slaggvarpen. Slaggvarp kallas det område runt hyttorna som blev kvar efter järn- och kopparframställning. Avfallet kan man säga. Finns inte bara runt gruvan, överallt i byarna i länet ser man lämningar som påminner om 1600-talets stormaktstid, ett signum för Falun och andra gruvorter i landet.

 
 
Hisnande vackert. Tar andan ur mig. En nyupptäckt stig jag kommer att gå längs fler gånger.

Skärpta restriktioner tar andan ur oss alla. Nu gäller det att vara ännu mer försiktig. Ta hand om dig och de dina. Kram.

6 kommentarer:

Eva-Lotta sa...

Så roligt att hitta nya ställen på sin hemort! Ser verkligen annorlunda och fint ut. Förstår att det var väldigt vackert.

Villa Ryttarängen sa...

Spännande med nya stigar och vägar. Ja hujeda vad det där viruset ställer till det. Kraaam Pia

lisashus sa...

Spännande med nya områden där man bor. Här är det ju verkligen intressant och säkert mycket att titta på, särskilt i närbilderna med häftiga färger och mönster. Skönt också att skingra tankarna lite i dessa tider.
Kram
Lisa

Vform sa...

ALLTSÅ ... riktiga konstverk! Har aldrig sett förut!
Sköt om dig!

Mamma C sa...

Vilken vacker ny promenad slinga du upptäckt.
Kram Carin

Vit Hortensia sa...

Men vilka konstverk....så vackert! Känns ju som när man går på stranden och letar fina stenar och snäckor.....eller som då jag vid vår Dalagård hittar högar av slaggsten där den ena stenen kan vara helt olik den andra. Då brukar det ofta slinka ner en vacker bit i fickan :-)
Kram! Birgitta