29 november 2020

När första ljuset brinner...


 ... står julens dörr på glänt

och jubelpsalmen klingar

i helig tid. Advent.

Jag äter frukosten i vardagsrummet i dag, tänder första ljuset och läser första versen från tavlan med adventstdikten jag alltid tar fram. Så har jag gjort i många år och för mig är det en trivsam och lite högtidlig tradition.

Traditioner är viktiga, speciellt de små, enkla. Kanske viktigare än nånsin i dessa tider när inget annat är sig likt.

Njut av dagen och ta hand om er. Glad första advent!

9 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Så fint och stämningsfullt. Jag har ju en annan dikt snarlik din. Kraaam Pia

MirandaMaräng sa...

Ser verkligen rofyllt ut!
Önskar dig en fin 1a Advent!
Kram

Eva-Lotta sa...

Vilken fin tradition! Trevlig adventssöndag!

Mamma C sa...

En mycket fin tradition som du har.
Kram Carin

HWIT BLOGG sa...

Rofylld och mysig advent! Nu går vi in i en mysig tid trots mörker och corona elände...
KRAM från Titti

Vit Hortensia sa...

Ja, nu räknar vi ner till jul. Gillar din ljusstakegrupp och den fina juldikten.
Märker att jag egentligen inte räknar dagarna främst för att det är advent och tid fram till jul utan för att ljuset snart vänder tillbaka och jag ser fram emot januari och förhoppningsvis slutet på den här pandemin!
KRAM och ha en mysig första adventskväll.
Birgitta

lisashus sa...

Vilken fin adventstradition, särskilt nu när traditioner känns viktigare än nånsin!
Så vacker dikt och vilken härlig stämning hos dej!
Ha en fortsatt fin kväll!
Kram
Lisa

Rosor och ruiner sa...

Den är fin! Jag brukar också alltid läsa en dikt när jag tänder ljusen, dock har jag alltid läst "barnvarianten".
Önskar dig också en fin advent!
Kram Gunilla

Bettys beundran sa...

Så kärt du har det med adventversen, frukost och tända ljus. Fint att hålla fast vid goda traditioner. Traditioner med ordet måste dem har vi gjort oss av med - eller hur? I dag vaknade jag till vit frost på marken och det förhöjer stämningen ytterligare. Det enkla är det vackra.